Wytyczne, bez których zginiesz w mediach społecznościowych…

Na wstępie mała zagadka. Jak myślisz, z jakiego przedziału wiekowego pochodzi najliczniejsza na świecie grupa użytkowników portalu Facebook? Przodują osoby w przedziale wiekowym 18-24 lat. Jest to łącznie 562 miliony użytkowników na całym świecie. Ilu jest łącznie Facebookowiczów na całym globie? Uwaga… 1 871 000 000. Są to dane zgromadzone na styczeń 2017. Potencjał serwisów […]

media społecznościowe

Na wstępie mała zagadka. Jak myślisz, z jakiego przedziału wiekowego pochodzi najliczniejsza na świecie grupa użytkowników portalu Facebook? Przodują osoby w przedziale wiekowym 18-24 lat. Jest to łącznie 562 miliony użytkowników na całym świecie. Ilu jest łącznie Facebookowiczów na całym globie? Uwaga… 1 871 000 000. Są to dane zgromadzone na styczeń 2017. Potencjał serwisów społecznościowych jest ogromny. Coraz większą rolę np. w świecie mody odgrywa Instagram. Co prawda, zanim zdecydujesz się, aby Twoja firma zaistniała w mediach społecznościowych, możesz przetestować ten kanał. Jednak w dzisiejszej erze Internetu, nikt chyba nie ma wątpliwości, że konsumenci przyzwyczajeni są do bliższego kontaktu ze swoimi ulubionymi markami, poprzez chociażby wirtualne relacje.
Nie sztuką jest założenie firmowego profilu na Facebooku, sztuką jest natomiast przykucie nim uwagi szerokiego grona odbiorców, a w dalszym etapie zbudowanie takiej relacji, aby nasz obserwator nigdy nas nie opuścił.. :) Warto dobrać w tym celu odpowiednią osobę bądź grupę zaufanych ludzi, którzy poświęcą odpowiednią ilość czasu na prowadzenie profilu. Mało tego, musi to być moim zdaniem osoba, która nie będzie tego traktować, jako przymusową pracę, lecz jako długotrwałe, bardzo odpowiedzialne zadanie. Aby nieco uświadomić, na czym polega uczestniczenie w takich mediach, zgromadziłam informację z książki pt. Sekrety pomiarów w mediach społecznościowych doświadczonego analityka – Johna Lovetta. Uważa on, że istnieje 10 rzeczy, bez których nie można się obejść w mediach społecznościowych. Ja się z nim zgodziłam, więc z przyjemnością poznam Waszą opinię na ten temat.

strategia
Bez odpowiedniej strategii na pewno odniesiesz porażkę
Strategie wykorzystywane w mediach społecznościowych przyjmują niezliczone formy. Nikt nie mówi, że mają być wysoce skomplikowane, powinny jednak obejmować jasny plan – co i dlaczego to robisz. Wybierając dobrą strategię, masz możliwość uzasadnienia działań w mediach społecznościowych. Jest to też dobry punkt odniesienia pozwalający zachować dobry kierunek.

odbiór
Kontakt z ludźmi jest istotą Twoich działań w social media
Jeżeli sądzisz, ze Twoja firma nie potrzebuje komunikacji z klientami, być może media społecznościowe nie są dla Ciebie odpowiednią formą komunikacji. Zakładając jednak, że takie komunikowanie się jest ważne musisz znać klucz do wdrażania inicjatyw w mediach społecznościowych. Jest nim zrozumienie odbiorców – zarówno w niszowych jak i popularnych branżach – oraz pozyskanie informacji gdzie spędzają czas w Internecie.

zaangażowanie
Wielopoziomowe zaangażowanie…
Jako użytkownik, powinieneś wiedzieć, że każda aktywność w obszarze mediów społecznościowych wymaga niezwykłego zaangażowania. Dowolne działania związane są z interakcją. Nie ma nic milszego dla Twojego odbiorcy jak odpowiedź pod jego komentarzem itp. Brak odpowiedzi doprowadzi do utraty odbiorców.

treść
Pomysł, treść, kolejny pomysł, treść itd…
Ciągły dopływ treści i twórczych pomysłów jest niezbędny w mediach społecznościowych. Uczestnictwo np. na Facebooku wymaga zaoferowania odbiorcą czegoś, o czym mogą rozmawiać. Musisz jednak pamiętać o zachowaniu odpowiednich ram, tak, aby dyskusje nie zmierzały w złym kierunku. Niestety, ale coraz bardziej popularne w dzisiejszych czasach są fale „hejtu” zalewające momentami „Internety” :)

personel
Przydzielanie pierwszego lepszego praktykanta, jako osobę odpowiedzialną za komunikację z odbiorcami
Nie ma bardziej nieodpowiedzialnego, krótkowzrocznego działania, jak przydzielanie praktykanta do zajmowania się mediami społecznościowymi. Skuteczność w uczestnictwie w świecie mediów społecznościowych, wymaga systematycznego dostarczania informacji dla zewnętrznego świata, reagowanie na niego i interakcje z nim! Musisz uświadomić sobie, że media społecznościowe, są dla firmy równie ważne jak dział obsługi klienta czy rozwój produktów. Nie znasz dnia, ani godziny, kiedy media społecznościowe mogą stać się najważniejszym kanałem w Twojej firmie.

tożsamość
Prawda i autentyczność ponad wszystko…
Faktem jest, ze konsumenci bardziej ufają sobie nawzajem niż firmom. Ile razy przed zamówieniem jedzenia na wynos z nowej knajpy, zdarzyło Ci się przeczytać uprzednio opinie na ich stronie na Facebooku? ;)
Nie ma mowy o udawaniu klienta, podawanie się za kogoś innego. Skutkuje to oburzeniem użytkowników.

miary
Brak pomiarów działań to marnotrawstwo czasu
Pomiar sprawia możliwość ustalania celów, oraz uzyskanie punktów kontrolnych do oceny sukcesów. Każda inicjatywa uruchamiana bez pomiarów jest tzw. błądzeniem na oślep.

polityka zachowań
Ogromny zasięg mediów społecznościowych – „supermoc”
Media dostępne są dla wielu osób w korporacji, w związku z tym potrzebna jest wspólna wizja tego, co jest akceptowalne, a co nie. Niezbędna w organizacji jest polityka zachowań w mediach społecznościowych. Jak opracować politykę, która wyznaczy standardy zachowań i określi odpowiedzialność współpracowników za działania w mediach społecznościowych? Ekspertem w tym zakresie stał się Ford Motor Company. Zachęcam do zapoznania się z krótkim filmikiem https://vimeo.com/198349652

zarządzanie kryzysowe
Kryzysowe zarządzanie, czyli Plan B na wypadek „wpadki”
Nawet najwybitniejsze plany nie ochronią przed drobnymi kryzysami w mediach społecznościowych. Nie wszystko jesteśmy w stanie przewidzieć. Dlatego, tak ważne jest przygotowanie planu zarządzania kryzysowego, obejmujący standardowe procedury działania i poziomy zagrożenia. Takie plany można zaczerpnąć z innych, gotowych planów organizacji.

wytrwałość
Twardym trzeba być, a nie miękkim…
Wytrwałość to absolutny must have w mediach społecznościowych. Praktycy zajmujący się tym kanałem, nie raz zetkną się ze wspomnianym już hejtem, porażkami i oporem. Porażki są nieuniknione, więc i wytrwałość jest niezbędna.

Jeszcze w 2010 roku, kiedy wydano książkę, autor nie wspominał o żadnych konkretnych kanałach, które wtedy jeszcze pojawiały się i znikały. Ja jednak, śmiało wspominałam o Facebooku, ponieważ uważam, że jest to ogromne mocarstwo z odpowiednimi fundamentami, więc ten konkretny przykład jest ponadczasowy :)