Wakacje to genialny wynalazek. Masz już promocję do następnej klasy. Wyluzuj

Coraz częściej spotykam na swej zawodowej drodze ludzi, którzy nie pytają mnie o tematy ściśle związane z projektem, nad którym pracujemy, ale pytają: „co mogą/powinni zrobić, aby odpocząć”. Czasem mijają dni, tygodnie, a nawet miesiące, kiedy jesteśmy tak zaabsorbowani „sprawami”, że nie mamy nawet paru minut dla siebie Rano startujemy, bo dzwoni budzik, a pracujemy […]

rest

Coraz częściej spotykam na swej zawodowej drodze ludzi, którzy nie pytają mnie o tematy ściśle związane z projektem, nad którym pracujemy, ale pytają: „co mogą/powinni zrobić, aby odpocząć”.

Czasem mijają dni, tygodnie, a nawet miesiące, kiedy jesteśmy tak zaabsorbowani „sprawami”, że nie mamy nawet paru minut dla siebie

Rano startujemy, bo dzwoni budzik, a pracujemy do tego momentu wieczorem, kiedy organizm odmawia nam posłuszeństwa i sen „ścina nas z nóg”. Znam wiele osób, które dosłownie „marzą” o tym, aby mieć czas, aby się wyspać (tzn. mieć czas na więcej niż 4-5 godzin snu na dobę) oraz takie, które nawet weekend traktują jak kolejne zadanie/projekt do wykonania („w weekend muszę zrobić wszystko, aby odpocząć, odreagować i zrobić to, na co w tygodniu czasu mi nie starczyło”).

style-cat-chilling3

Tymczasem przecież chyba nie o to chodzi

Ja dwukrotnie w roku przeżywam dwa trudne momenty „przemijania” – kiedy zbliża się Sylwester (dopada mnie wtedy pytanie: „jak to się stało, że już rok minął?”) oraz przed swoimi urodzinami (wtedy dziwi mnie z kolei, że „tak nagle mam już x lat, a przecież jeszcze niedawno… ”).
Matthew Edlund, amerykański lekarz medycyny, który sam siebie określa żartobliwie jako „Rest Doctor”, przez lata zgłębiał tajemnice snu i wypoczynku. Wedle Edlunda, żeby odpocząć, nie wystarczy „wyleżeć się w łóżku”, „wynudzić” czy „zresetować”. Nie wystarczy też samo „łono natury” czy wyjazd do SPA.

6974513-park-grass-nature-hammock-dog-rest

Wypoczynek ma bowiem 4 płaszczyzny/wymiary i – żeby prawdziwie odpocząć – musisz zadziałać we wszystkich 4

1/ Społeczny – spotkaj się z bliskimi i życzliwymi ci osobami, pobądź z nimi, porozmawiaj; wyjdź na kawę, kręgle, piwo czy zakupy. Do tego typu wypoczynku dr Matthew zalicza także seks

2/ Psychiczny – to odpoczywanie, którego ideą jest oddanie się jednej, nieskomplikowanej czynności; ten typ wypoczynku ma być przeciwwagą do tego, co na co dzień nas wyczerpuje – wszechobecnej wielozadaniowości (przy okazji oglądania telewizji odpisuję na maile, jem i czytam gazetę, jadę autem i powtarzam słówka z angielskiego itp., itd.). Może koszenie trawy? A jeśli nie masz ogrodu, to może pielęgnacja roślinek w doniczkach? A może spacer lub szydełkowanie? Ewentualnie „kolorowanki” dla dorosłych, których miliony pojawiły się ostatnio☺ w księgarniach

3/ Fizyczny – chodzi o wykorzystanie naturalnych zdolności regulacyjnych organizmu. Fizyczne wypoczywanie to zarówno drzemka (30 minut drzemki dozowane raz na kilka dni albo nawet codziennie wedle licznych badań genialnie obniża ryzyko zawału serca), jak i trening oddechowy (czy autogeniczny); może to być też ruch/ćwiczenia fizyczne

4/ Duchowy – wypoczynek duchowy aktywuje inne obszary i inne funkcje mózgu niż pozostałe 3 obszary odpoczywania; to włączenie do wypoczywania tego właśnie typu wypoczynku – pozwala nam osiągnąć pełnię „wypoczęcia”. Wypoczynek duchowy to medytacja, modlitwa.

Rest

Mając tę wiedzę – nie pozostaje nic innego jak przetestować teorię dr Edlunda. A wakacje to idealny na to czas.