Jak uczyć, żeby nauczyć? 5 wskazówek dla uczących (czegokolwiek)

Właściwie każdy z nas w swoim życiu kogoś czegoś uczył (nauczył). Czy była to nauka rodzicielska, z której mądrość czerpią dzieci, czy pouczanie kolegi podczas pierwszego wyjazdu na stok narciarski, może to być szkolenie swojego zespołu czy ukierunkowanie wdrażające nowego pracownika. Każda z przeprowadzonych przez ciebie lekcji jest inna, ma innego odbiorcę, inne warunki przekazu, specyficzne wymagania […]

nauczyciel2

Właściwie każdy z nas w swoim życiu kogoś czegoś uczył (nauczył). Czy była to nauka rodzicielska, z której mądrość czerpią dzieci, czy pouczanie kolegi podczas pierwszego wyjazdu na stok narciarski, może to być szkolenie swojego zespołu czy ukierunkowanie wdrażające nowego pracownika. Każda z przeprowadzonych przez ciebie lekcji jest inna, ma innego odbiorcę, inne warunki przekazu, specyficzne wymagania co do charakteru treści.

Jeśli chcesz kogoś czegoś (czegokolwiek) nauczyć, powinieneś poświęcić tyle samo uwagi procesowi uczenia, ile treści twojego przekazu i tego, co chcesz uzyskać. To, że posiadasz wiedzę, nie musi oznaczać, że umiesz ją przekazać. Być może kilka wskazówek poniżej okaże się pomocne.

#1 Kim są twoi uczniowie?

Ludzie są różni, więc uczą się również w różny sposób. Niektórzy wolą przyswajać wiedzę poprzez książki, podręczniki, skrypty. Inni wzdrygają się na myśl o akademickim podejściu do nauki i cenią sobie empiryczne poznawanie. Jeśli masz taką możliwość, zrób wywiad wśród przyszłych uczniów. Zapytaj (wysonduj po charakterze pracy, wykształceniu, nawykach), jaką formę szkolenia najchętniej przyjęliby i postaraj się przystosować do ich wymagań. Serwując im lekcję szytą na miarę, możesz mieć pewność, że wiedza, którą masz zamiar im przekazać, trafi do ich głów z dużo lepszym rezultatem.

nauczyciel3

#2 Porcjuj wiedzę

Większość z nas nie jest w stanie przyjąć zbyt dużej ilości wiedzy na raz. Wolimy przyswajać ją w mniejszych, lepiej strawnych kąskach, które mają większą szansę na skuteczne zakorzenienie się w naszych głowach. Nie zalewaj swoich uczniów lawiną swojej mądrości. Podziel przekaz na mniejsze, przyciągające uwagę segmenty, które zasieją w głowach twoich słuchaczy ciekawość ciągu dalszego (ergo: przyjdą na kolejne “wykłady”).

#3 Uproszczony przekaz

Uczący się nie znoszą komplikacji na drodze do wiedzy. Twoi współpracownicy to nie naukowcy akademiccy, którzy poświęcają lata, aby dowieść swoich tez. Jeśli dojście do wiedzy będzie trwało zbyt długo i wiązało się ze zbytnim zaangażowaniem (nie oszukujmy się, dla twoich uczniów-pracowników świat nie kończy się na nauce), szybko stracą zainteresowanie i chęć współpracy. Poszukaj prostych sposobów na komunikowanie wiedzy: film, lekka animowana prezentacja, grafika – szybciej trafią do celu, niż skrypty z “blachą tekstu”, prezentacja w PowerPoint z dziesiątkami ‚bulletów’ czy nudne zadania z treścią.

Schoolchildren bored in a classroom, during lesson.

#4 Niech będzie zabawnie

Bardzo możliwe, że twoje szkolenie jest dla twoich pracowników kolejnym w tym tygodniu. Spróbuj dać im się zapamiętać i przekaż swoją wiedzę w sposób, który ich zachwyci, zaintryguje, sprawi, że akurat twój wykład zapadnie im w pamięć. Nie chodzi tu o robienie show (dla show), bo przecież najważniejsza jest treść, która ma do nich trafić. Jednak jeśli postawisz na atrakcyjną formę, ekscytujące opowieści, sporą dawkę dobrego humoru: słownego i wizualnego, odróżnisz się od poprzedników i przebijesz się ze swoim materiałem.

#5 Rozwiązania na wynos

Ludzie chętniej i lepiej zapamiętują to, co może im się przydać w życiu (pracy). Co przyjdzie pracownikowi produkcji z teoretycznego wykładu o zasadach BHP, jeśli nie będzie potrafił odnieść tej wiedzy do funkcjonowania na co dzień? Tymczasem praktyczne wskazówki, jakie od ciebie otrzymają dadzą im autentyczną korzyść. Wówczas napotykając na kłopot przy swoim stanowisku pracy w głowie zobaczą gotowe rozwiązanie, o którym usłyszeli podczas twojego szkolenia. I o to chodzi w nauczaniu, nieprawdaż?

Elementary school students doing science experiment