Słuchaj uchem, a nie brzuchem

Jak ważny w pracy jest zmysł SŁUCHU?

Jak głosi encyklopedia, słuch jest to zmysł, który umożliwia odbieranie fal dźwiękowych. Słuch jest wykorzystywany przez organizmy żywe do komunikacji oraz rozpoznawania otoczenia. Czy, aby na pewno jest wykorzystywany przez wszystkie organizmy żywe? Skupmy się na naszym gatunku… Jestem przekonana, że zdarzyło Ci się niejednokrotnie, na chwilkę „odpłynąć” w momencie, kiedy ktoś do Ciebie mówił. […]

sculpture-1445167_960_720

Jak głosi encyklopedia, słuch jest to zmysł, który umożliwia odbieranie fal dźwiękowych. Słuch jest wykorzystywany przez organizmy żywe do komunikacji oraz rozpoznawania otoczenia. Czy, aby na pewno jest wykorzystywany przez wszystkie organizmy żywe? Skupmy się na naszym gatunku… Jestem przekonana, że zdarzyło Ci się niejednokrotnie, na chwilkę „odpłynąć” w momencie, kiedy ktoś do Ciebie mówił. Wtedy najlepiej szybko oddać się wielkiej improwizacji, bo przecież to bardzo niegrzeczne przyznać się przed znajomym, partnerem itd. „wybacz, ale nie słuchałem Cię”. Często zrzucamy winę na zamyślenie się, zmęczenie.

zatkane uszy
Czy wynika to z naszego rozkojarzenia, przepracowania czy po prostu braku zainteresowania daną wypowiedzią zależy już od nas i od sytuacji. Czy takie nazwijmy to – wpadki mogą przytrafić się w pracy? Przykładem może być spotkanie z osobą zarządzającą zespołem. Co jeśli któraś ze stron, nie będzie akurat w formie i ominie jakiś ważny szczegół w wypowiedzi drugiej osoby? Przecież może to grozić nawet zwolnieniem z pracy! A gdyby tak istniał sposób na bycie lepszym liderem dzięki efektywnemu wsłuchiwaniu się w wypowiedzi swoich współpracowników? Kolejny raz pojawia się w moim wpisie słowo klucz – EFEKTYWNOŚĆ. W tak wielu sferach mamy okazje wykazywać się efektywnością, że w wielu przypadkach nie jesteśmy tego nawet świadomi.

zebranie
Pracownicy wielkich korporacji (wielu z nich), marzą o tym, aby usłyszeć ich głos. Ciężko znaleźć osobę, która z pasją przychodziłaby na 8 godzin pracy tylko po to by siedzieć przy komputerze i nie mieć możliwości, choć chwili konwersacji. Problem tkwi w tym, że marzenie „bycia usłyszanym” nie polega tylko na tym, aby usłyszeć dany głos, ale na tym, aby naprawdę zostać wysłuchanym.
„Osoba piastująca kierownicze stanowisko musi przede wszystkim zapytać, co trzeba zrobić i upewnić się, że wszyscy to rozumieją”. Peter Drucker w swojej filozofii podkreślał, że dobry lider powinien zadawać pytania i posiadać umiejętność słuchania. Jak stwierdził Guru, najważniejsze w rozmowie jest usłyszeć to, czego nie powiedziano…
W szkole uczono nas czytania ze zrozumieniem. Na lekcjach języka obcego, zdarzały się ćwiczenia ze słuchu. Może dobrym pomysłem byłyby warsztaty ze słuchania ze zrozumieniem? Powinniśmy się tego uczyć od dziecka, jest to umiejętność, moim zdaniem priorytetowa w każdym zawodzie. Mam rację?

lider
Wracając do stworzenia świata idealnym – oczywiście to nierealne, ale możemy postarać się go nieco ulepszyć. Przywódca z mianem osoby o perfekcyjnie rozwiniętym zmyśle słuchu powinien:
• Poświęcić czas na wysłuchanie swoich pracowników. Swoją uwagę skupić tylko na osobie, która w danym momencie zwraca się do niego z jakimś problemem. Może akurat ma jakiś pomysł na jego rozwiązanie. Oczywiście, jeśli dotyczy firmy, którą zarządza.
• Z każdym dniem zwiększać swoją inteligencję emocjonalną. Bycie bardziej współczującym liderem, świadomym stresów i napięć, jakie wpływają na pracowników pomaga w ich zrozumieniu.
• Sposób myślenia o wszystkich pracownikach w ten sam sposób, jakoby każdy z nich musiał mieć te same potrzeby – jestem bardzo staroświecki. Przecież mężczyzna będącym głową 5 osobowej rodziny będzie miał zupełnie inne potrzeby niż świeżo upieczony magister – będący singlem :)

aktywne słuchanie
Pracownicy powinni szanować liderów, którzy potrafią i chcą ich wysłuchać, ponieważ każdy z nas wie jak trudne bywa całkowite skupienie się i słuchanie ze zrozumieniem.

Ten artykuł nawiązuje nieco do wpisu na temat wzajemnego inspirowania się, który polecam lekturze http://blog.nowekompetencje.pl/artykuly/daj-sie-zainspirowac/