Wiele twarzy menedżera: mentor i nauczyciel

O rolach dobrego i efektywnego menedżera zespołu cz. 1

Być może pamiętasz jakiegoś trenera z przeszłości. Może był to trener lekkoatletyki, który zmuszał cię do szybszego biegania lub skakania dalej, niż myślałeś, że jest to możliwe. Albo trener pływania, który doprowadzał cię do granic wytrzymałości. Bez względu na to czy wspomnienia te są dobre, czy złe, są one świadectwem dużego wpływu, jaki jedna osoba […]

role menedżera

Być może pamiętasz jakiegoś trenera z przeszłości. Może był to trener lekkoatletyki, który zmuszał cię do szybszego biegania lub skakania dalej, niż myślałeś, że jest to możliwe. Albo trener pływania, który doprowadzał cię do granic wytrzymałości. Bez względu na to czy wspomnienia te są dobre, czy złe, są one świadectwem dużego wpływu, jaki jedna osoba może wywierać na życie wielu innych.

Trenerstwo jest również jedną z ról, jakie przyjmuje menedżer: polega na skupieniu się na potrzebach i umiejętnościach każdego człowieka. Ma za zadanie zebrać ludzi z różnymi umiejętnościami i wykształceniem, a następnie utworzyć z nich jedną współpracującą ze sobą grupę w taki sposób, aby synergia wytworzona pomiędzy nimi prowadziła do wytworzenia produktu bądź osiągnięcia wyniku, który przewyższa ich indywidualne umiejętności. Brzmi jak trudne wyzwanie? Takie właśnie jest! W rzeczywistości oznacza to ciągłe wspieranie tego, co robią i czego uczą się pracownicy.

Efektywny menedżer

  • Ocenia szczegółowo i w odpowiednim czasie.Dobra robota!” brzmi dobrze, ale mówi niewiele. „Naprawdę trafiłeś w sedno problemu dzięki swojej propozycji!”. Wskazanie pracownikowi, co dokładnie było dobrze przyniesie zdecydowanie lepsze rezultaty.
  • Ustala standardy i cele wystarczająco wysokie. Czyli takie, które sprowokują pracowników do wysiłku, ale nie na tyle wysokie, by nie mogli ich zrealizować.
  • Mówi prawdę – z życzliwością i troską, ale jednak prawdę.
  • Dzieli się pomysłami i daje sugestie, ale powstrzymuje się od mówienia pracownikom, jak wykonać zadania.
  • Mówiąc obrazowo: bardziej uczy ludzi jak gotować, niż zabiera ich na obiad.

 

Dobrzy menedżerowie budzą lojalność i szacunek,

a są to cechy coraz rzadziej spotykane w pracy. Jak zostać dobrym menedżerem-trenerem swoich pracowników? Najlepszym sposobem jest obserwowanie innego dobrego menadżera w akcji. Jeżeli czujesz, że w twoim miejscu pracy brak takich wzorów do naśladowania, wybierz się na zawody sportowe do jakiejś szkoły średniej lub college’u. Spotkasz tam dobrych trenerów, złych trenerów i miernych trenerów. Zobaczysz też, jak ich drużyny reagują na metody, które stosują.

Mentor: niezawodny przewodnik

Chociaż mentoring jest nowoczesną koncepcją, pierwowzór mentora pojawia się w klasyku mitologii greckiej – w homerowskiej Odysei. Wyruszający na wojnę Odyseusz wyznacza swojego przyjaciela Mentora do opieki nad swoją rodziną (synem Telemachem i żoną Penelopą). Dzięki jego pomocy osamotniona Penelopa nie ulega umizgom chciwych zalotników, a opracowany przez niego wraz z Odyseuszem test pomaga jej rozpoznać męża po 20 latach rozłąki. Mentor pojawia się także w innych mitach greckich, często jako wcielenie pomocnego boga lub bogini.

mentoring

Dzisiejsi mentorzy są zwykłymi ludźmi, którzy osiągnęli nadzwyczajny sukces, pomagając innym realizować własne cele. Mentoring jest raczej nieformalną formą coachingu, chociaż niektóre firmy opracowują programy mentoringu, które mają na celu przygotowywanie pracowników o wysokim potencjale do roli menedżerów wyższego szczebla i zarządu. Najczęściej jest tak, że osoba z odpowiednimi kompetencjami interesuje się karierą podwładnego i przyjmuje go pod własne skrzydła. Mentor pomaga pracownikowi:

/ustalając cele długo- i krótkookresowe

/wyszukując nowe kierunki działania do osiągnięcia założonych celów

/określać mocne i słabe strony własnej osobowości

/szukać sposobów na rozwój osobisty

Jedną z najbardziej efektywnych metod mentoringu jest dyskretne śledzenie. Polega na udziale pracownika w sytuacjach, w których może on obserwować działania menedżera-mentora, bez czynnego uczestnictwa (bierny udział w telekonferencji lub zebraniu sprzedażowym, przeglądanie i omawianie opracowanego przez menedżera raportu, towarzyszenie mu w spotkaniach, w trakcie których prowadzi prezentację). Takie lekcje są o wiele bardziej efektywne niż jakiekolwiek objaśnienia. Pozwalają one pracownikowi nie tylko zobaczyć mistrza w akcji, ale pokazują również, że mistrz wciąż jest człowiekiem.

Mentoring jest czymś innym niż nauczaniem, oznacza on zbudowanie stosunkowo długoterminowej relacji, która opiera się na dzieleniu się przemyśleniami i wzajemnym szacunku. Mentor dzieli się swoją wiedzą (wyuczoną) i mądrością (nabytą). 

Nauczyciel: przekazywanie nowych umiejętności

Nauczyciel jest kimś z doświadczeniem i wiedzą, kimś, kto posiada umiejętność dzielenia się swoimi kompetencjami z innymi. Dobry nauczyciel – taki, którego uczniowie naprawdę się uczą – doskonali zarówno pracownika, jak i przedsiębiorstwo. Jednak nie zawsze łatwo znaleźć równowagę pomiędzy postawą typu „Pozwól sobie pokazać” a „Zejdź mi z drogi, zrobię to sam!”.

manager nauczyciel

Niektórzy z menedżerów-nauczycieli widzą, czego oczekują od pracowników, ale nie wiedzą, jak przekazać to tak, aby ich oczekiwania zostały zrozumiane. Jeżeli menedżer nie czuje się dobrze w roli nauczyciela, ale jego podwładni najwyraźniej właśnie takiego trenera potrzebują, warto (w miarę możliwości finansowych) pomyśleć o alternatywach:

/ zatrudnieniu konsultantów do prowadzenia warsztatów lub seminariów dla swojej grupy lub działu

/ wysłaniu pracowników na kursy dokształcające

/ zwrocie kosztów lub innym sposobie rekompensaty za uczestniczenie w kursie/szkoleniu, które bezpośrednio wpływa na podniesienie ich kwalifikacji zawodowych

Jeżeli zainteresował cię temat ról menedżera zespołu, w następnym wpisie przeczytasz o roli menedżera-rodzica, mediatora i cheerleadera.