Personal Branding

Jak budować i zarządzać marką własną

Budowanie marki osobistej wynika ze świadomości i wiedzy o tym, jak duży wpływ na to, jaką mamy szansę na sukces ma to, jak jesteśmy postrzegani. Wizerunek, reputacja, ciągi skojarzeń i emocje. Te składowe – świadomie wykorzystywane i zarządzane – pozwalają pozycjonować się na rynku pracy, dają szansę na lepsze relacje z potencjalnymi i obecnymi klientami. Personal […]

personal branding marka osobista

Budowanie marki osobistej wynika ze świadomości i wiedzy o tym, jak duży wpływ na to, jaką mamy szansę na sukces ma to, jak jesteśmy postrzegani. Wizerunek, reputacja, ciągi skojarzeń i emocje. Te składowe – świadomie wykorzystywane i zarządzane – pozwalają pozycjonować się na rynku pracy, dają szansę na lepsze relacje z potencjalnymi i obecnymi klientami. Personal Branding to też szansa na zaistnienie na pozycji eksperta w danej branży bądź obszarze kompetencji.

personal branding3

Personal Branding niektórzy (zupełnie niesłusznie) postrzegają jako zupełnie abstrakcyjny wymysł, albo kojarzą z niepohamowanym narcyzmem uprawianym w mediach społecznościowych. Personal Branding to budowanie i zarządzanie marką osobistą. Sposób na osiąganie celów związanych z rozwojem i z karierą zawodową. Żeby jednak tak się stało, trzeba działać ze świadomością pewnych mechanizmów i tworzyć markę osobistą konsekwentnie. Bazować na uproszczonej metodologii tworzenia brandów wielkich marek, które zapisują się w naszej świadomości, sprawiają, że emocjonalnie angażujemy się w relacje z produktami i na odpowiednie słowa kluczowe przywołujemy właśnie te marki, które do nas trafiły.

Zacznij od audytu i ustalenia celów

Nasz wizerunek kształtuje się bez względu na to czy tego chcemy, czy nie. Tworzy się w umysłach innych albo dzięki temu jak my go tworzymy i nim zarządzamy, albo samoistnie na podstawie tego, co oni sobie poukładają z klocków, które są dostępne. Można nie budować swojej marki osobistej. W niektórych branżach Personal Branding ma mniejsze znaczenie, w innych większe. Na pewno jednak jeśli my nie pracujemy nad marką osobistą – tracimy kontrolę nad tym jak inni (w tym potencjalny klient, pracodawca, przełożony) nas postrzegają. Szczególnie długofalowo. Budowanie marki osobistej zawsze warto rozpocząć od ustalenia tego, jak chcemy być postrzegani. Jakie cechy, kompetencje i słowa kluczowe chcemy, żeby były z nami kojarzone. Innymi słowy – jaką marką chcemy być. Czasem pewne zawody same przez się wskazują na te obszary. Wiemy, jakie skojarzenia powinien budzić prawnik, lekarz, dziennikarz. Im bardziej nasza marka zbliża się do tego, jakie są oczekiwania odbiorcy, tym lepiej. Wypisz wszystkie cechy i słowa kluczowe, z którymi chcesz być kojarzony. Zastanów się nad swoją specjalnością. Jaki obszar wiedzy, doświadczenia czy kompetencji sprawia, że jesteś wyjątkowy.

personal branding1

Teraz sprawdź, jak twoje ustalenia mają się do rzeczywistości. Skonfrontuj swoją listę ze znajomymi czy rodziną. Sprawdź, z czym inni kojarzą ciebie. Może jest tak, że już teraz wizerunek jest spójny z zamierzonym. Pamiętaj, ze każde nasze działanie, każdy komunikat wysyłany w przestrzeń budują nasz brand. Zobacz, co zbudowałeś do tej pory i zastanów się nad dalszymi krokami. Może to będzie tylko wzmacnianie brandu? A może będzie to PR kryzysowy i będzie trzeba ratować wizerunek…

Pomyśl o kodach komunikacji

Po audycie i ustaleniu celów, warto się zastanowić nad tym, jakich kodów komunikacji należy użyć dla osiągnięcia celów. Mam przekonanie, że wszystko jest komunikacją. To co mówimy, jak wyglądamy, jak działamy i gdzie się pojawiamy ma wpływ na to, jak jesteśmy postrzegani. Tu ważna jest konsekwencja. Często zupełnie nieświadomie ją zachowujemy. Czasem jednak obszary werbalne i wizualne nie są spójne. Chcemy być postrzegani jako niedostępni eksperci, którzy nie rozmieniają się na drobne, a swoim zachowaniem zupełnie tego celu nie wspieramy. Pamiętaj, by czuć się ze swoimi kodami komunikacji swobodnie. Twój wizerunek nie może cię krępować. Wtedy zawsze będzie uwierał i co jakiś czas rozchodził się w szwach.

Dobierz odpowiednie dla siebie narzędzia

Wiesz, co chcesz osiągnąć. Ustaliłeś, jak chcesz komunikować. Teraz pora pomyśleć: gdzie. Tu masz dostępne narzędzia offline i online. Podstawową sprawą jest budowanie swojej silnej, świadomej i wspierającej twoje działania sieci społecznej. Tu wielką rolę odgrywa umiejętność networkingu. Można go uprawiać online i offline. Dołącz do grup ludzi, którzy dzielą twoje zainteresowania i pasję. Dziel się wiedzą i korzystaj z wiedzy innych. Daj się poznać. Pamiętaj, że im częściej sygnalizujesz to kim jesteś i jakie obszary cię interesują, a w jakich jesteś ekspertem, buduje to, w jaki sposób inni cię postrzegają.

personal branding2

Jeśli chodzi o konkretne narzędzia to na pewno warto zastanowić się nad tymi dostępnymi online. Może warto założyć blog i regularnie pisać na nim, dzieląc się wiedzą i doświadczeniem. Pamiętaj jednak, że warto zabrać się za tematy niszowe, spójne z twoimi zainteresowaniami zawodowymi i te…, na których się znasz. Niekoniecznie musisz pisać na tematy stricte związane z wykonywanym zawodem. Można temat ugryźć inaczej. Project manager może prowadzić blog kulinarny. Wtedy jednak warto, żeby na przykład pisał o przygotowaniu potraw, jak o mikro-projektach i o tym, ile o project managemencie można się nauczyć gotując. Blog to świetne narzędzie. Pamiętaj jednak – musisz mieć na niego pomysł, musisz lubić pisać i musisz mieć na to czas.

linkedin piotr bucki

mój profil na LinkedIn

Serwisy społecznościowe to świetne miejsce na tworzenie i zarządzanie swoją marką osobistą. Z tych stricte profesjonalnych polecam LinkedIn. Pozwala on na stworzenie precyzyjnego i funkcjonalnego wirtualnego CV oraz na networking w segmentowanych grupach. Warto założyć tam profil i regularnie go  aktualizować. Warto też dołączyć do grup i udzielać się w nich. No i na pewno warto zadbać o to, aby nasi pracodawcy, współpracownicy, czy klienci dawali nam rekomendacje, które sprawiają, że uwiarygadniamy swój pożądany wizerunek.

Testuj i baw się dobrze

Każda strategia zakłada ustalenie celów, dobór narzędzi, realizację i… mierzenie skuteczności. Po jakimś czasie działań w obszarze Personal Brandingu wróć do swojej listy. Czy znajomi, przyjaciele i inni, którzy się z tobą stykają postrzegają cię tak jak chcesz? Czy narzędzia dobrane pozwalają na dotarcie do potencjalnych klientów, współpracowników czy pracodawców? Czy osiągnąłeś to, czego chciałeś? Może warto coś zmienić. Baw się swoim wizerunkiem. Próbuj nowych rzeczy. Personal Branding to fascynujące działania. Spójny wizerunek, z którym dobrze się czujesz i który realizuje twoje cele to genialne narzędzie budowania kariery zawodowej. To także narzędzie budowania relacji opartych na pożądanych emocjach. Jesteś marką. Możesz albo nad nią panować, albo pozwolić, żeby sama się zbudowała. Ty wybierasz.