Logistyka w e-commerce

Czy niska cena za przesyłkę i kilka metrów magazynu to jedyne logistyczne zagadnienia w e-biznesie?

Ostatnio mam czas, który zawodowo sprzyja przyglądaniu się temu, jaką rolę w projektach e-commerce odgrywa logistyka. Zastanawiające, że to właśnie ten obszar, jeden z kilku, którego opanowanie niejako gwarantuje powodzenie e-przedsiębiorcy, przez całe lata spłycany był wyłącznie do kwestii samego składowania towaru oraz walki o jak najlepszą cenę wysyłki w firmie kurierskiej. Kiedy jako reprezentant […]

logistyka5

Ostatnio mam czas, który zawodowo sprzyja przyglądaniu się temu, jaką rolę w projektach e-commerce odgrywa logistyka. Zastanawiające, że to właśnie ten obszar, jeden z kilku, którego opanowanie niejako gwarantuje powodzenie e-przedsiębiorcy, przez całe lata spłycany był wyłącznie do kwestii samego składowania towaru oraz walki o jak najlepszą cenę wysyłki w firmie kurierskiej.

logistyka5

Kiedy jako reprezentant Grupy Raben pojawiam się na spotkaniach, sporadycznie uczestniczą w nich ludzie zajmujący się na co dzień logistyką. Niepisaną regułą jest, że za te kwestie w wielu e-przedsiębiorstwach odpowiada marketing lub – w najlepszym wypadku – dział finansowy, który zarządza kosztami przedsiębiorstwa. Tymczasem logistyka w projektach e-commerce to element na tyle kluczowy, że dobrze jest mieć wyodrębniony dział (lub osobę), który za ten obszar odpowiada.

Byle jak, byle tanio

Przystępując do stworzenia machiny jaką jest e-sklep, większość przyszłych e-biznesmanów zastanawia się, jaki wybrać system (pudełko, SAAS, open source), jakie działania marketingowe wdrożyć (AdWords, SEO, social marketing), skąd w najlepszej cenie uzyskać towar (hurtownia, producent, inny duży sklep z ofertą B2B), ale kiedy mowa jest o logistyce tego projektu, bolączką większości jest tylko ilość metrów kwadratowych lub sześciennych, potrzebnych do składowania stocku oraz mityczne 7 złotych za paczkę u kuriera.

logistyka10

Większość znanych mi e-sklepów posiada duży katalog produktów szybko rotujących. Jeśli przyjmiemy założenie, że najpowszechniejszą praktyką prowadzenia e-sklepu jest próba wysondowania, które z przyjętych na magazyn produktów będą w ofercie stałej, a które wystąpią w niej sezonowo, to już na etapie przygotowania miejsca na towar warto pewne sprawy uporządkować.

Logi(sty)czne decyzje

Proces logistyczny to nie tylko ustalenie kto, kiedy, w jakim czasie i za który z aspektów odpowiada, ale też umiejętność szybkiego reagowania na rozmaite – właściwe dla handlu w sieci – problemy oraz zapytania ze strony Klienta. Właściwa lokalizacja i rozmieszczenie produktów, rozdzielenie typów asortymentów oraz odpowiedni i efektywny przy pickingu sposób przechowywania, to dopiero wierzchołek góry lodowej problemów napotykanych w procesach logistycznych. Kiedy dodatkowo do produktu dochodzą kwestie tak ważne i ważkie jak reżimy temperaturowe czy odpowiedni stopień wilgotności, sprawy jeszcze komplikują się.

logistyka9

Istota dobrej logistyki w e-commerce, to rzeczowa analityka biznesu wsparta dobrą technologią. Ta ostatnia to nie tylko sortery czy stoły pickingowe, to często dobrze zaprojektowana półka czy wdrożony system pick to light, który jest doskonałym wsparciem pracowników magazynowych odpowiedzialnych za przygotowanie wysyłki.

Giganci od kuchni

Gdyby wymienić trzy najważniejsze z biznesowego punktu widzenia wskazówki dla dobrej logistyki w e-commerce, można by ograniczyć słynną regułę 7 R do właściwego miejsca, czasu i akcji. Warto podglądać, jak robią to najlepsi. W sieci można obejrzeć filmy promujące usługi Amazona, na których w sposób przejrzysty pokazane są procesy logistyczne dla e-commerce. Ale nie tylko Amazon pokazuje kuchnię, Grupa Raben również na swoich stronach zamieszcza filmy z opisem procesów: przyjęć, wydań i zwrotów.

logistyka4

Chcesz być najlepszy?

Bez dwóch zdań rola logistyki rośnie i będzie się jeszcze wyraziściej zaznaczała. Przyczyną tego stanu rzeczy jest profesjonalizacja całego rynku e-commerce, który z fazy raczkowania wkracza w fazę dojrzewania. Powoli kończy się miejsce na sprzedaż garażową, a ci, którzy chcą prowadzić poważny biznes, muszą liczyć się z gigantyczną konkurencją, z którą rywalizuje się już nie tylko ceną czy czasem dostarczenia paczki, ale wrażeniem, które zostawia się u Klienta. Chcesz być najlepszy? Musisz zrobić to tak, aby Klient nie miał co do tego wątpliwości. Inwestycja w brandowane opakowania czy firmową taśmę, to dla większości branż must have.

logistyka7

Wsparcie z zewnątrz

Wciąż jeszcze rynek e-sklepów w Polsce pełen jest jednoosobowych firm, dla których dobrym rozwiązaniem w wyścigu o bycie numerem jeden jest … outsourcing usług logistycznych. Kiedy dochodzimy do granicy 300-400 paczek wysyłanych miesięcznie, tak naprawdę nie rozwijamy już e-sklepu, ponieważ będąc samodzielną jednostką specjalną od wszystkiego, nie mamy na to zwyczajnie czasu. To z reguły moment, w którym trzeba zastanowić się, co dalej. Firmy oferujące obsługę logistyczną do niedawna kojarzyły się wyłącznie z gigantycznym rynkiem B2B i przewozem oraz składem paletowym. To jednak właśnie one dynamicznie przygotowują się do wsparcia sektora e-commerce, bo najbliższe lata upłyną wszystkim pod znakiem rywalizacji, którą wygrają wyłącznie Ci najlepiej przygotowani do prowadzenia biznesu.

logistyka2