Czy konstruktywnie radzisz sobie ze stresem?

Czyli zrób sobie końcoworoczny remanent

Jest grudzień, czyli nadchodzi czas „starorocznych” podsumowań oraz noworocznych postanowień. Przez kilka kolejnych tygodni postanowiliśmy dorzucić kilka inspiracji w tym temacie. Na dobry początek – zrób remanent w zakresie technik radzenia sobie ze stresem Dr Jim Boyers z Medical Center and Health Styles w Santa Clara w Kaliforni opracowała pewien kwestionariusz. Zapraszamy do odpowiedzi na pytania. […]

stres2

Jest grudzień, czyli nadchodzi czas „starorocznych” podsumowań oraz noworocznych postanowień. Przez kilka kolejnych tygodni postanowiliśmy dorzucić kilka inspiracji w tym temacie.

Na dobry początek – zrób remanent w zakresie technik radzenia sobie ze stresem

Dr Jim Boyers z Medical Center and Health Styles w Santa Clara w Kaliforni opracowała pewien kwestionariusz. Zapraszamy do odpowiedzi na pytania. Na poniższej liście typowych zachowań i sposobów radzenia sobie ze stresującymi sytuacjami zaznacz te, które są dla ciebie charakterystyczne lub które często stosujesz.

stres10

Jak radzisz sobie ze stresującymi sytuacjami?

  1. Ignoruję własne potrzeby i po prostu pracuję mocniej i szybciej
  2. Szukam towarzystwa przyjaciół, oczekując od nich rozmowy i wsparcia
  3. Jem więcej niż zazwyczaj
  4. Zaczynam wykonywać ćwiczenia fizyczne
  5. Staję się poirytowany i wyładowują się na innych
  6. Rezerwuję sobie nieco czasu na relaks, głęboko oddycham i rozluźniam się
  7. Zapalam papierosa lub pije alkohol
  8. Otwarcie stawiam czoła źródłu stresu i staram się przeprowadzić stosowną zmianę
  9. Emocjonalnie wycofuję się i po prostu mechanicznie wykonuję codzienne zadania
  10. Staram się zmienić sposób patrzenia na problem i zobaczyć wszystko z innej perspektywy
  11. Śpię więcej niż jest to potrzebne
  12. Biorę sobie nieco wolnego i staram się zapomnieć na pewien czas o pracy
  13. Idę na zakupy i kupuję sobie coś na poprawę nastroju
  14. Żartuję z przyjaciółmi i staram się podejść do wszystkiego z humorem
  15. Piję więcej alkoholu niż zwykle
  16. Zajmuję się hobby lub rozwijam swoje zainteresowania, które pozwalają mi się rozładować i które sprawiają mi przyjemność
  17. Biorę leki, które pomagają mi rozluźnić się lub ułatwiają zasypianie
  18. Przestrzegam zdrowej diety
  19. Ignoruję problem w nadziei, że sam odejdzie
  20. Modlę się, medytuję lub staram się wzbogacić swoje życie duchowe
  21. Zamartwiam się problemem i boję się cokolwiek z tym zrobić
  22. Próbuję skoncentrować się na rzeczach, które mogę kontrolować i akceptuję rzeczy, których nie mogę kontrolować.

Podlicz, ile razy wskazałeś odpowiedzi na pytania parzyste, a ile razy – nieparzyste Przeanalizuj swoje wyniki.

Sposoby parzyste są bardziej konstruktywnymi technikami radzenia sobie ze stresem niż nieparzyste. Jeśli więc w twoich wynikach przeważają te parzyste – pogratuluj sobie. Jeśli nieparzyste – to masz pierwszy krok do planu zmian na Nowy Rok…

stres12