Jak zmieniać przekonania

które przeszkadzają ci w życiu i pracy

Jak zmieniać przekonania, które są czasem przeszkodą w osiągnięciu celu? Każdy z nas dąży do tego, aby zachować się w zgodzie z przekonaniami. Mają one wpływ na nasze decyzje, wybory, cele. Mogą oczywiście działać na naszą korzyść wtedy, kiedy pełnią rolę wspierającą i pozwalają nam osiągnąć zamierzone cele. Mówimy o nich wówczas „przekonania uskrzydlające”. Niestety […]

selfconfidence2

Jak zmieniać przekonania, które są czasem przeszkodą w osiągnięciu celu? Każdy z nas dąży do tego, aby zachować się w zgodzie z przekonaniami. Mają one wpływ na nasze decyzje, wybory, cele. Mogą oczywiście działać na naszą korzyść wtedy, kiedy pełnią rolę wspierającą i pozwalają nam osiągnąć zamierzone cele. Mówimy o nich wówczas „przekonania uskrzydlające”.

ugly-ducklingNiestety wśród przekonań są też takie, które ograniczają nasze działanie i powodują, że nie osiągamy zamierzonych celów. Te z kolei nazywamy „ograniczającymi”. Innymi słowy przekonania tworzą naszą swoistą nawigację, która kierunkuje nasze działania. „Zdrowe” sprawiają, że nasze życie w rzeczy samej jest zdrowe (zarówno psychiczne, jak i fizyczne). Te ograniczające sprawią, że nasze życie będzie odbiegało od naszych oczekiwań. Zatem dobrze jest skorygować te przekonania, które nam w życiu nie pomagają. Musisz przypatrzeć się tylko tym, które powodują u ciebie stres i ograniczają twoje działania.

Destrukcyjny punkt widzenia

Stres wywoływany jest bowiem nie tylko przez wydarzenia stresujące, ale również przez to, w jaki sposób je postrzegamy. Irracjonalne myśli wynikające z twoich przekonań potrafią zdenerwować, zestresować i sprawić, że będziesz odczuwać nieprzyjemne emocje. Najbardziej utrudniające życie i szkodliwe dla naszego dobrego samopoczucia są przekonania, które dotyczą oceny naszych możliwości. Odbijają się na naszej pracy i relacjach z innymi ludźmi. Przekonania determinują nasze zachowania i postrzeganie świata. Wywierają ogromny wpływ na to, jakie pojawiają się w nas emocje i przeżycia – czy są one przyjemne lub nieprzyjemne, w zależności od konkretnych przekonań. Od naszych przekonań zależy też to, w jaki sposób jesteśmy odbierani i postrzegani przez inne osoby.

maska udawanie

Trzeba na pewno pamiętać, że przekonania niekoniecznie są stanem faktycznym. Są one myślami opartymi na pewnych przypuszczeniach, jakie być może tylko przez chwilkę się pojawiły. Warto jest naprawdę się nad nimi zastanawiać, dyskutować o nich i je kwestionować. A najważniejszą sztuką jest rozmawiać o nich z samym sobą.

Identyfikacja, racjonalizacja, weryfikacja

Pierwsze, co trzeba zrobić, to zidentyfikować swoje przekonania. Wypisz te, które dotyczą pracy, relacji z ludźmi i wszystkich interesujących cię aspektów życia. Teraz pora, by poczuć, co się kryje pod przekonaniami. Każdemu przekonaniu, które nosimy w sobie, towarzyszy jakaś nieprzyjemna emocja. Często jest to poczucie wstydu, niska samoocena, lęk przed życiem. Należy te emocje uznać, dać sobie przestrzeń, żeby je poczuć. Nie wystarczy oczywiście jedynie uświadomić sobie emocje i poczuć swoje emocjonalne rany. Następny krok to odwołanie się do racjonalnej części naszego mózgu i zweryfikowanie przekonań. Najczęściej może pomóc ktoś bliski, ale tak naprawdę można samemu nauczyć się za pomocą pytań podważyć każde nieprawdziwe przekonanie. Można też transformować przekonania na piśmie. Warto napisać, jakie masz szkodliwe przekonanie i jak je zmieniasz na pozytywne. Obserwuj, jakie uczucia towarzyszą pisaniu nowych przekonań. I pamiętaj, że to proces – może potrwać. Systemy przekonań budowane latami potrafią być bardzo trwałe, ale tylko ich weryfikacja pozwoli na budowanie swojej kariery, relacji z innymi i satysfakcji.

selfconfidence