Wystąpienia i prezentacje publiczne

Po co w ogóle przygotowywać slajdy?

Wystąpienia i prezentacje publiczne nie zawsze wymagają od nas przygotowania towarzyszących im slajdów. Wiele oczywiście zależy od tego, jaki charakter ma nasze wystąpienie i czy mamy naprawdę dobry pomysł jak taką prezentację stworzyć, aby wspierała nasz komunikat, a nie była jedynie smutnym dodatkiem o znikomej wartości perswazyjnej. Jedno jest pewne – jeśli przygotowując prezentację, na slajdach upychasz prawie […]

jak-przygotowac-prezentacje-na-wystapienia-publiczne

Wystąpienia i prezentacje publiczne nie zawsze wymagają od nas przygotowania towarzyszących im slajdów. Wiele oczywiście zależy od tego, jaki charakter ma nasze wystąpienie i czy mamy naprawdę dobry pomysł jak taką prezentację stworzyć, aby wspierała nasz komunikat, a nie była jedynie smutnym dodatkiem o znikomej wartości perswazyjnej. Jedno jest pewne – jeśli przygotowując prezentację, na slajdach upychasz prawie wszystkie informacje, które chcesz przekazać, a twoje komunikaty wizualne to jedynie słowa, które dublują to, co będziesz mówić, to na pewno możesz zrezygnować z takiej graficznej ilustracji swojego wystąpienia.

bad slides1

Slajdy – obrazy powinny być dopełnieniem Twojego komunikatu, a nie jego protezą.
A żeby dobrze stworzyć to dopełnienie, warto zapoznać się z kilkoma ważnymi zasadami. Na początek trochę neuropsychologi, czyli

„Jak działa mózg?”

Czy myślisz, że racjonalnie i świadomie kierujemy naszą uwagę na to, co znajduje się w naszym otoczeniu? Jeśli tak uważasz, to muszę cię zmartwić. Naszą uwagę kierujemy wyłącznie na to, co wzbudza nasze emocje. Tak działa nasz mózg, a właściwie jego prastara część, która od wieków odpowiadała za to czy przetrwamy, czy nie. I było tak w czasach, kiedy nikogo nie obchodziły prezentacje, slajdy i spotkania, a jedynym wyzwaniem było przeżyć. To zaś zależało od tego czy wyłapaliśmy zagrożenia lub szanse na pozyskanie zasobów.

bad slides3

 

Jak to się ma do slajdów? Minęły tysiące lat od czasu, kiedy najłatwiej było skupić uwagę na atakującym tygrysie szablozębnym, a nasz mózg (jego najstarsza część) nic się nie zmienił. Nadal reaguje najlepiej na to, co budzi emocje. I nadal można te emocje wywołać dobrze dobranym obrazem.

Dobry slajd jest jak dobra reklama

O tym jak trudne jest skupienie uwagi odbiorcy, najlepiej wiedzą chyba twórcy reklam, którzy muszą o nią walczyć, mając potężną konkurencje wszechogarniającej masy bodźców, które nas otaczają. Prezentując masz o wiele bardziej komfortowe warunki niż one. Ale na pewno warto zastanowić się, czego można się nauczyć od mistrzów reklamy. Bo dobry slajd jest jak dobra reklama. Powinien wywoływać określone (pożądane przez nas) emocje, błyskawicznie skupiać uwagę i kierować ją na kluczowe słowo lub hasło, które będzie jedynie kolejnym kamieniem milowym w naszej prezentacji.

bad slides4

Genialnie dobrane do nastroju i planowanej emocji duże zdjęcie, jedno hasło które nadaje strukturę i świetnie dobrane kolory zdziałają cuda. Stłoczone na pstrokatym slajdzie czcionki na pewno tego nie zrobią.

Piękni mają łatwiej

Wydaje ci się, że najważniejsza jest merytoryka i to co masz do przekazania. Też chciałbym w to wierzyć, ale niestety jest inaczej. Na świecie to piękni mają lepiej i tak też jest z pięknymi prezentacjami. Dlatego warto podszkolić swoje umiejętności i poznać najważniejsze zasady związane z kompozycją slajdów, podstawami typografii i doborem kolorystyki.

bad slides5

Każde z dostępnych narzędzi do tworzenia prezentacji daje bardzo szeroki wachlarz możliwości. Warto je poznać i wyjść poza rutynowe domyślne fonty i opatrzone schematy. Wszystkiego można się nauczyć.  Nawet jeśli uważasz się za wyjątkowy antytalent plastyczny to zapewniam, że tworzenia pięknych prezentacji, które będą wspierały twój komunikat i miały wartość perswazyjną można się nauczyć. I jest to bardzo przyjemny proces, bo kreatywny i dający dużo satysfakcji. Na początek poznasz podstawy, a z czasem samodzielnie próbujesz różnych rozwiązań. I to jest naprawdę świetna zabawa.