Computer World

Kilka tygodni temu doświadczyłam czegoś w rodzaju „lotu w kosmos”, kiedy na koncercie Kraftwerk wybrzmiał utwór i animacja Computer World . Nie jestem w stanie sobie wyobrazić, jakie emocje budziła ta muzyka w 1981 roku, kiedy powstał wspomniany utwór. A jakie emocje budziły komputery? Czy w ogóle „świat komputerów” budził jakiekolwiek emocje u tzw. „przeciętnego […]

Tickets

Kilka tygodni temu doświadczyłam czegoś w rodzaju „lotu w kosmos”, kiedy na koncercie Kraftwerk wybrzmiał utwór i animacja Computer World . Nie jestem w stanie sobie wyobrazić, jakie emocje budziła ta muzyka w 1981 roku, kiedy powstał wspomniany utwór. A jakie emocje budziły komputery?

Czy w ogóle „świat komputerów” budził jakiekolwiek emocje u tzw. „przeciętnego Kowalskiego”?

Tu chyba zakończę ten wstęp, bo niechybnie zahaczam o patos/trywializację.
Bo tekst chciałam napisać o komunikacji CMC (computer mediated communication). A to dlatego, że szkolenia z zakresu umiejętności interpersonalnych czy np. sprzedażowych coraz częściej uzupełniane są o elementy komunikowania się „przez ekran”.

online-dating2

Przyczyny chyba nie trzeba tłumaczyć. Wystarczą krótkie pytania –

ile maili wysyłasz i odbierasz dziennie?

Ile godzin spędzasz przez ekranem? Jakiego systemu CRM używasz w firmie? A jakiego komunikatora? A jakich programów do organizacji? I tak dalej…
Podejdźmy jednak do tematu bardziej „naukowo”.
Komunikacja CMC wg B. Dobek-Ostrowskiej ma 5 głównych cech:
komunikowanie ma charakter interpersonalny
jest zapośredniczone przez urządzenia sieciowe (stąd komunikacja CMC jest określana synonimem „sieciowa”)
zerwana jest jedność czasu i przestrzeni komunikowania
sprzężenie zwrotne jest z reguły opóźnione
częściej niż w komunikowaniu interpersonalnym mogą występować szumy, co znacznie obniża efektywność procesu komunikowania.

9-701x394

Chyba największym wyzwaniem w komunikacji CMC jest „szum”

W tradycyjnej komunikacji szum ma szereg odmian (Stewart 2008):
– utrudnienia percepcyjne
– wybiórczość lub zaburzenia koncentracji uwagi
– wykonywanie różnych czynności podczas komunikacji
– brak umiejętności decentracji (przyjęcia perspektywy rozmówcy)
– różnice kulturowe i językowe
– stereotypy
– przeciążenie informacyjne – natłok informacyjny (zbyt duża ilość przekazywanych w komunikacie informacji)
– samopoczucie
– stan zdrowia
– poziom zmęczenia
– nieadekwatne do sytuacji emocje
– komunikacja równoległa – rozmówcy prowadzą równocześnie kilka wątków rozmowy lub rozmawiają też z innymi osobami
– wybiórczość uwagi
– brak spójności (kongruentności) pomiędzy komunikacją werbalną i niewerbalną

Dokładnie wszystkie te elementy wystąpić mogą jako zakłócenia w komunikacji CMC.

evolution of communication

Chociaż chyba główne kłopoty są dwa:

natłok informacji, komunikacja równoległa oraz brak możliwości weryfikacji „niewerbalnej”

Do tego dochodzą ściśle „cyfrowe” problemy, że wymienię stosowanie się do etykiety mailowej w prowadzeniu wątków, tytułowania maili, potwierdzania „odbioru” itp.
Wszystko to razem sprawia, że coraz bardziej mam wrażenie, że kolejna dekada Computerworld totalnie odbiegnie od tego, co grał wspomniany na początku Kraftwerk:
Interpol and Deutsche Bank, FBI and Scotland Yard
Interpol and Deutsche Bank, FBI and Scotland Yard
Business, Numbers, Money, People
Business, Numbers, Money, People
Computer World
Computer World

Byłoby to raczej:

FwD and Answer all, Face time and video call
FwD and Answer all, Face time and video call
Helpdesk – Facebook – FYI
Helpdesk – Facebook – FYI…