Jak brzmi kłamstwo?

Czyli o werbalnych sygnałach łgarstwa

Wczoraj na szkoleniu, w ramach rozmowy na temat oczekiwań odnośnie jego kształtu i przebiegu, jeden z uczestników powiedział mi, że “nie chce żadnych teorii, modeli czy technik”. Chce zaś  „tylko” dowiedzieć się, jak rozpoznać, kiedy „rozmówca kłamie”. Najpierw pomyślałam ironizując: „ot, skromne potrzeby”. Ale potem przypomniałam sobie listę świetnych wskazówek, które w tym obszarze opisywano […]

cross-fingers-770

Wczoraj na szkoleniu, w ramach rozmowy na temat oczekiwań odnośnie jego kształtu i przebiegu, jeden z uczestników powiedział mi, że “nie chce żadnych teorii, modeli czy technik”. Chce zaś  „tylko”

dowiedzieć się, jak rozpoznać, kiedy „rozmówca kłamie”.

Najpierw pomyślałam ironizując: „ot, skromne potrzeby”. Ale potem przypomniałam sobie listę świetnych wskazówek, które w tym obszarze opisywano w książce pt. „Anatomia Kłamstwa” autorstwa 3 byłych agentów CIA.

leadlie1_b1028f57842ac30c04fdc70a25743b9f

Jak się okazuje, werbalne wskazówki kłamania układają się w dość pokaźną listę.

Według autorów książki kłamca stosuje podobno następujące „zachowania werbalne”:

  1. NIEUDANA ODPOWIEDŹ – rozmówca odpowiada tak, że nie dociera do puenty, odpowiada, jakby nie usłyszał lub nie zrozumiał pytania
  2. PROBLEMY Z ZAPRZECZENIEM – to brak wyraźnego zaprzeczenia temu, co w twoim pytaniu odnosiło się do nagannego postępowania lub było z nim związane („… no nie do końca…, w pewnym sensie…, nie nazwałbym tego tak…, to raczej było…”)
  3. ODMOWA ODPOWIEDZI LUB NIECHĘĆ – „nie wiem, a czy to ja jestem właściwą osobą do zadawania tego pytania?!
  4. POWTÓRZENIE PYTANIA – ale nie na zasadzie nawyku czy klaryfikacji
  5. STWIERDZENIA „HIBERNUJĄCE” – „to dobre pytanie…”, „cieszę się, że Pan o to pyta”
  6. NIESPÓJNE ZDANIA – czyli „kręcenie”, chyba najłatwiejszy do wykrycia symptom kłamstwa
  7. PRZEJŚCIE W TRYB ATAKU – „kim pan w ogóle jest…!”, „jak pan w ogóle może pytać o to!?”
  8. NIEWŁAŚCIWY POZIOM GRZECZNOŚCI – chodzi o „wyłapanie”, że nagle  w trakcie rozmowy ktoś staje się grzecznym, zaczyna stosować ingracjację
  9. NARZEKANIE NA PROCES/PROCEDURĘ – „a długo to potrwa?…”, “a dlaczego mnie tak pani wypytuje?”
  10. NIEZROZUMIENIE PROSTEGO PYTANIA – czyli „palenie głupa”
  11. STWIERDZENIE ODSYŁAJĄCE – „powiedziałam już pańskiemu koledze…”, „jak mówiłam podczas poprzedniego spotkania…”
  12. ODWOŁYWANIE SIĘ DO RELIGII – stwierdzenia „przysięgam na Boga”, „Bóg mi świadkiem”
  13. PAMIĘĆ WYBIÓRCZA – mówienie „nic, co bym sobie przypominał”, „zgodnie z moją aktualną wiedzą, „nic, z czego bym sobie zawał sprawę”
  14. KWALIFIKATORY WYKLUCZAJĄCE I POSTRZEGANIA – to wtrącenia „szczerze mówiąc”, „żeby nie skłamać”, „zwykle”, „możliwe..” , „zasadniczo…”


I co sądzicie o tych „rewelacjach” agentów?

succeed-group-settings-by-shutting-your-mouth.w654

—-

Jeśli interesuje Cię ta tematyka, koniecznie przeczytaj o tym, jak wykryć kłamstwo na podstawie mowy ciała.