Jak budować odporność na stres

9 neurobiologicznie potwierdzonych sposobów na radzenie sobie z trudnościami

Stres dnia codziennego sprawia, że często czujemy się jak wyżymany ręcznik. W dodatku ręcznik, z którego po kolejnych wirowaniach na wysokich obrotach i tak w zasadzie trudno cokolwiek wycisnąć. Gromadzimy w sobie napięcia z wczoraj, przedwczoraj, sprzed tygodnia, miesiąca… Czasami pojawia się myśl, że przydałaby się zwiększona odporność na ataki stresu, taki lek wzmacniający, podobny do […]

stres0

Stres dnia codziennego sprawia, że często czujemy się jak wyżymany ręcznik. W dodatku ręcznik, z którego po kolejnych wirowaniach na wysokich obrotach i tak w zasadzie trudno cokolwiek wycisnąć. Gromadzimy w sobie napięcia z wczoraj, przedwczoraj, sprzed tygodnia, miesiąca… Czasami pojawia się myśl, że przydałaby się zwiększona odporność na ataki stresu, taki lek wzmacniający, podobny do medykamentów, jakie bierzemy jesienią, aby wspomóc odporność organizmu przed wirusami czy bakteriami.

Okazuje się, że badacze (amerykańscy, a jakże!) specjalizujący się w dziedzinie leczenia zaburzeń nastroju i stanów lękowych dowiedli, że odporność ludzkiego mózgu na stres można podnosić, wzmocnić przed działaniem czynników stresogennych. Swoje badania oparli na wynikach obserwacji ludzi, których dotknęły traumatyczne w skutkach wydarzenia podczas wojny, katastrof, tragedii, a także mniej dramatycznych, ale również stresogennych wydarzeń.

Half-empty glass

Oto kilka sposobów wzmacniających odporność na stres, które mogą pomóc bronić się przed jego niszczącymi atakami, niczym najlepiej skomponowany antybiotyk.

Pozytywne nastawienie

Zapewne niektórym wyda się to dość banalne (“też mi odkrycie!”), ale utrzymywanie pozytywnego nastawienia do otaczającego nas świata jest kluczem do odpierania ataków czynników stresujących. Jadnak dla niektórych “widzenie szklanki do połowy pełnej” może okazać się niełatwym wyzwaniem. Spora część wrodzonego optymizmu leży w genach i zależna jest od prawidłowej pracy ośrodków nagradzania w mózgu. Jednym ze sposobów, aby zmienić reakcję mózgu na stres jest zatrzymanie i zracjonalizowanie pesymistycznych myśli już na początku ich drogi. Kiedy pojawia się “negatywnie nastrojona” myśl, zadaj sobie pytanie: “Czy istnieje jakakolwiek racjonalna podstawa, że odbierasz daną sytuację jako stresującą?”. Miej stres pod kontrolą.

Jak się nie wywrócisz, to się nie nauczysz…

Przeformułuj stresujące myśli. Jeśli źródło twojego stresu związane jest z konkretnym zdarzeniem, jakimś “niewypałem”, postaraj się zmienić jego postrzeganie i przyjąć, że porażka jest również składową rozwoju. Naucz się widzieć wartość i sens porażek, akceptować je, jako element procesu rozwoju.

Znajdź wzór do naśladowania

Wzorce w naszym życiu są niezwykle istotne, ponieważ mogą wpływać na wyznawane przez nas wartości (imprinting psychologiczny). Poszukaj wzorców, które ci imponują, są zgodne z twoimi wartościami i “zerkaj” w ich stronę, gdy tylko poczujesz, że twój świat zaczyna się chwiać pod wpływam stresu.

stres3

Staw czoła swoim lękom

Strach, poczucie lęku są częścią naszego życia. To zupełnie normalne, a w zasadzie pierwotne uczucia, “stare jak świat”. Dlatego nie wstydź się bać, nie ukrywaj lęku, nie zaprzeczaj jego istnieniu. Zamiast tego staw mu czoła i wykorzystaj go jako narzędzie, które pomoże ci zwiększyć poczucie własnej wartości. Bo skoro potrafisz zmierzyć się z tak potężną siłą, jaką jest lęk, to znaczy, że masz w sobie ogromną moc i niezwykłe umiejętności.

Trenuj aktywne radzenie sobie ze stresem

Mimo że odczuwanie stresu bywa bolesne i (przynajmniej!) nieprzyjemne, zacznij aktywnie radzić sobie z jego atakami. Zamiast biernie poddawać się mu czy cofać w obliczu stresu, zacznij szukać rozwiązań: minimalizuj ocenę zagrożenia, dodawaj sobie otuchy i siły pozytywnym myśleniem o sobie i aktywnie poszukuj pomocy u innych. Otoczenie może nie zauważyć, że walczysz ze stresem, jeśli mu o tym nie powiesz. Warto pamiętać, że to, co dla ciebie jest źródłem lęku, mogło dotykać również innych, którzy sobie z tym poradzili i teraz chętnie wesprą cię w zmaganiach.

Stwórz sieć wzajemnej pomocy

Prawdą jest, że niewielu z nas może poradzić sobie z tym w samotności. Budowa i utrzymywanie bliskich relacji z otoczeniem, pielęgnacja znajomości, przyjaźni, aktywna obecność w organizacjach, wspólnotach zwiększa siłę w okresach stresu. Warto dodać, że moc, jaką czerpiesz z grupy polega nie tylko na braniu, lecz również dawaniu pomocy, kiedy to ktoś inny zmaga się z trudnościami.

stres2

Gimnastykuj ciało

Reklamowanie aktywności fizycznej, jako doskonałego leku na stres nie jest jedynie sloganem wymyślonym przez lobby producentów odzieży sportowej. Regularnie uprawiany sport amatorski to klucz do pozbywania się napięć, regulacji poziomu emocji, sposób na zwiększenie poziomu samooceny i poprawienia sobie nastroju. Dla niektórych ćwiczenia fizyczne w obliczu trudności w pracy mogą wydawać się mało ważną „bzdurą” lub nawet czym, co przeszkadza (“przecież mam ważniejsze sprawy na głowie!”). Postaraj się pomyśleć o treningu nie jako kolejnym wyzwaniu czy zadaniu do wykonania, lecz momencie oddechu, chwili na zresetowanie, podczas którego przytłaczający problem nie ma już takiej wagi albo nawet na moment znika. Często po takiej pauzie rozwiązania pojawiają się same a napięcie stresu traci na sile, dając odrobinę wytchnienia.

Gimnastykuj mózg

Zmiana sposobu działania twojego mózgu może wydawać się trudnym zadaniem, ale przy odrobinie samodyscypliny i dzięki regularnym i systematycznym ćwiczeniom może dać zadowalające efekty. Praca nad rozwojem inteligencji emocjonalnej, moralnej integralności i wytrzymałości fizycznej to sposób na osłabienie i odwrócenie kierunku czynników stresujących. Nie zapominaj o odpoczynku – aby pracować, mózg również (albo nawet absolutnie przede wszystkim!) go potrzebuje. Idealny sposób na wakacje dla mózgu? Oczywiście odpowiednia ilość snu.

Wygrywaj swoimi mocnymi stronami

Rozpoznaj, wykorzystuj i rozwijaj swoje mocne strony charakteru. Wykorzystuj swoje talenty i umiejętności. Siła, jaką daje pewność, że jesteś w czymś naprawdę dobry jest nieoceniona w aktywnej walce ze stresującymi sytuacjami. Rób to, w czym czujesz się dobrze, pewnie i doceniaj to w sobie. Zasługujesz na pochwałę, od siebie samego w pierwszej kolejności!