8 sprawdzonych sposobów na motywację

Czy sentencje motywujące wystarczą, by zacząć działać? Jak zdobyć i utrzymać motywację do do działania

O motywacji można powiedzieć wiele. Większość z nas zna jednak dwa stany z nią związane – jest albo jej nie ma. Często przychodzi wtedy, kiedy oczywiście najbardziej jej potrzebujemy. I wówczas nawet nie zastanawiamy się, dlaczego się pojawiła, tylko działamy. Z niedostatkiem motywacji jest tak, że im większy rozdźwięk między istotnością zadania a poziomem naszej […]

motywacja0

O motywacji można powiedzieć wiele. Większość z nas zna jednak dwa stany z nią związane – jest albo jej nie ma. Często przychodzi wtedy, kiedy oczywiście najbardziej jej potrzebujemy. I wówczas nawet nie zastanawiamy się, dlaczego się pojawiła, tylko działamy. Z niedostatkiem motywacji jest tak, że im większy rozdźwięk między istotnością zadania a poziomem naszej motywacji, tym większy dyskomfort odczuwamy. Niektórzy ten dyskomfort będą starali się odsunąć, prokrastynując w nieskończoność to, co ma być zrobione. Inni szukają sposobów na motywację.

Wśród wielu sposobów na odnalezienie siły do działania niezwykle popularne są sentencje motywujące. Wiele osób sięga właśnie po nie. Czy słusznie? Czy motywacyjne cytaty naprawdę motywują?

motywacja1

Sentencje – banalne frazesy czy przepis na życie?

W internecie znajdziemy mnóstwo serwisów, które karmią nas motywacyjnymi sentencjami na każdą okazję. Często okraszone pięknymi zdjęciami, mają pomóc nam znaleźć motywację do pracy, schudnięcia czy nauki. Istnieją specjalne serwisy, które mogą codzień wysyłać na nasz mail poranną porcję motywacji. Gwarantują swoją skuteczność, wspierając się sentencjami, w których niemiłosiernie często pojawiają się wyświechtane frazesy oraz opinie i wyniki badań „amerykańskich naukowców”. Nie muszę chyba wspominać, że oczywiście nie pada żadne nazwisko i mimo najszczerszych chęci nie odnajdziemy źródeł badań tychże amerykańskich ekspertów. Mówi się, że wiara czyni cuda. I pewnie jeśli spytamy osoby, które wierzą w moc sprawczą motywacyjnych sentencji, to z pewnością stwierdzą, że na nich one działają. Ja zawsze miałem jednak duży dystans do deklaratywnej opinii o wpływie różnych narzędzi na tak skomplikowane procesy jak motywacja czy emocje.

motywacja10

Żeby naprawdę skutecznie motywować siebie, a także innych do działania, trzeba zrozumieć sam mechanizm motywacji. Sugerowane przez domorosłych magików sposoby, jak uśmiechanie się do lustra lub czytanie motywujących cytatów, które przyklejamy na przykład do szafy czy biurka, w konfrontacji z wiedzą psychologów i neuropsychologów mogą okazać się nie do końca skuteczne. Nie oznacza to, że motywacyjne cytaty to nic nie warte zaklęcia. Mogą wspierać naszą motywację. Warunkiem jest jednak ich zastosowanie ze zrozumieniem i w połączeniu z całym procesem wzmacniania naszej chęci do działania.

image-remembering-your-speech

Jest kilka sprawdzonych, genialnych w swej prostocie sposobów. Oto osiem, które warto przykleić na żółtej karteczce „gdzieś w głowie” i pamiętać o nich podczas poszukiwania mocy do działania.

#1 Powiedz innym, co chcesz zrobić!

Jeśli deklarujesz, że coś zrobisz, a z czasem zauważasz, że nie ma to wiele wspólnego z tym, na czym rzeczywiście się skupiasz, to w przypadku publicznej deklaracji naszych zamiarów zaczynamy odczuwać presję. Zaistniałe napięcie motywuje nas do jego usunięcia. Najkorzystniejsze dla nas wtedy jest podjęcie działania. Jeżeli tego nie zrobimy, może ucierpieć nasza samoocena. Nie będziemy w stanie usunąć dysonansu, gdyż mamy świadków naszego niepowodzenia. I to wielu!

motywacja2Yelling woman mouth closeup

#2 Analizuj cel

Jeśli wiemy, co jest dla nas naprawdę ważne i na czym nam zależy, łatwiej nam jest się za to zabrać. A jeśli mamy tylko mgliste pojęcie o ostatecznym kształcie, wynikach i co tak naprawdę oznacza osiągnięcie celu, to trudno nam będzie utrzymać napięcie motywacyjne.

motywacja3

#3 Zaplanuj nagrodę

Każdy wie, że naprawdę łatwo jest zaplanować sobie przyjemną nagrodę za wykonanie zadania. Takie działanie motywuje również do pracy, ponieważ kieruje nasze myśli na oczekiwaną nagrodę, a nie na trudy podejmowanego działania.

motywacja4

#4 Wizualizuj cel

Zawsze dobrze jest wyobrazić sobie, co ma zostać zrobione. Zobaczyć to, co chcemy osiągnąć. Dzięki takiej wizualizacji możemy przekształcić abstrakcyjny cel w żywy, realny obraz. Takie twórcze wykorzystanie wyobraźni będzie jednak skuteczne tylko wtedy, gdy ten cel został zdefiniowany.

motywacja5

#5 Analizuj konsekwencje

Można analizować negatywne konsekwencje niezrealizowania celu i te pozytywne jego zrealizowania. Negatywne konsekwencje są swego rodzaju stratą, a ludzie z natury nie lubią tracić. Świadomość tego, że nie podejmując danego działania narażamy się na pewną stratę może zachęcić nas do podjęcia tego działania i uniknięcia owej straty.

motywacja6

#6 Pierwsze 5 minut

Pierwsze 5 minut jest najważniejsze - jeśli już coś zaczniemy robić, łatwiej jest to kontynuować. Jeśli rozpoczęcie działania będziemy ciągle odkładać na później (o kolejne 5 minut itd.), to prawdopodobnie nie wykonamy go w ogóle.

motywacja7

#7 Zacznij od czegoś prostego

Jeżeli zaczniemy od czegoś prostego, bardzo prawdopodobne, że na początku naszego działania osiągniemy sukces, a to zachęci nas do dalszej pracy. Jeśli zaczniemy od czegoś trudnego, możemy ponieść porażkę, która zniechęci nas do kolejnych działań.

motywacja8

#8 Zobacz dziury w serze

Metoda szwajcarskiego sera – duże zadanie do wykonania, to duży kawałek sera bez dziur. Z tego zadania można wyodrębnić mniejsze zadania, które są proste, mechaniczne i zajmują nie więcej niż 5-10 minut. W wolnych chwilach można zacząć od wykonywania właśnie tych zadań (zawsze można znaleźć kilka wolnych minut w ciągu dnia, po co je tracić?). Pracując tą metodą, w końcu przekonamy się, że duże zadanie („duży kawałek sera”) stanie się serem szwajcarskim, który ma więcej dziur niż sera. Dziury te to już wykonane zadania.

motywacja9