6 sposobów na negatywne nastawienie wśród pracowników

Jak budować atmosferę optymizmu w firmie

Czy to z powodu niezadowalającej polityki firmy, czy w związku z wrogim stosunkiem między pracownikami, brakiem zaufania, niskimi zarobkami, czy na fali nieporozumień – skutki negatywnej atmosfery w miejscu pracy dotykają wszystkich: od pracowników szeregowych, po najwyższe stanowiska. “Zła energia” jednostki przyciąga inne o podobnym ładunku, tworząc większe skupiska, w których przekonanie o swojej niedoli […]

negatywna atmosfera4

Czy to z powodu niezadowalającej polityki firmy, czy w związku z wrogim stosunkiem między pracownikami, brakiem zaufania, niskimi zarobkami, czy na fali nieporozumień – skutki negatywnej atmosfery w miejscu pracy dotykają wszystkich: od pracowników szeregowych, po najwyższe stanowiska. “Zła energia” jednostki przyciąga inne o podobnym ładunku, tworząc większe skupiska, w których przekonanie o swojej niedoli rośnie w siłę. Nadwątlone morale w zespole potrafi poważnie wpłynąć na wyniki finansowe firmy, jej produktywność i rozwój.

Trudno jest zupełnie wyeliminować czasowe lub okolicznościowe spadki dobrego nastawienia wśród pracowników, można za to wprowadzić strategię budującą atmosferę, której paliwem napędowym będzie uczynność i pozytywne spojrzenie, zamiast zaburzonych postaw kipiących rozczarowaniami i pesymizmem.

negatywna atmosfera1

Dążenie do zdrowych konfliktów

Jednym z pierwszych kroków jest wyeliminowanie negatywnych postaw poprzez dopuszczanie do zdrowych konfliktów i konstruktywnych, gorących dyskusji. Mimo iż samo słowo konflikt nie kojarzy się pokojowo, to dopełniające je określenia: zdrowy, konstruktywny niosą moc pozytywnej energii. Dzięki odpowiedniemu podejściu i moderowaniu takiej debaty między pracownikami ich uwaga koncentruje się na zrozumieniu stanowiska drugiej osoby, wzajemnym uczeniu się, poszukiwaniu nowych rozwiązań, które wynikają ze spojrzenia z perspektywy drugiego człowieka.

Nie da się oczywiście uniknąć różnych (a nawet skrajnie odmiennych) spojrzeń na daną kwestię. Chodzi jednak o to, aby patrzeć w jedną stronę: na dobro i rozwój firmy. Taka postawa ułatwia wprowadzanie zmian, umożliwia postęp. Zdrowe konflikty, których paliwem jest zaangażowanie i spojrzenie z różnych perspektyw pomogą odnaleźć właściwą odpowiedź. Dyskusja, nawet dająca poczucie spięcia, póki ma na celu dobro organizacji, jest pożądana.

Wartość pozytywna – wartością podstawową

Dla zminimalizowania negatywnej atmosfery potrzeba czegoś równie silnego. Warto wprowadzić wartości, które zachęcą pracowników do pozytywnego spojrzenia na firmową rzeczywistość:  nie rozczarowanie, a nadzieja, nie strach, a odwaga, nie smutek, a radość. Dobra energia w załodze procentuje. I nie chodzi tu o przyklejony uśmiech i ślepotę względem faktów, zagrożeń i problemów. Chodzi o zdrowy, pozytywny sposób na codzienne relacje: zamiast wytykania palcami, szeptania po kątach i narzekania na kolejne decyzje – poszukiwanie innych rozwiązań, które popchną firmę do przodu.

“Optymistę zatrudnię”

Jeśli firma zdecyduje, że optymizm stanie się jedną z jej wartości, powinna to wziąć obowiązkowo pod uwagę w procesach rekrutacji. Warto wybrać taki sposób “prześwietlania” kandydata, aby wyłapać pesymistów (lub blefujących na temat optymistycznego usposobienia). Od tej chwili zatrudnianie nowych pracowników może okazać się prostsze! Zapraszanie do współpracy ludzi reprezentujących te cechy, którymi określa się firma zaowocuje kadrą pozytywnie nastawionych do świata pracowników, którzy nie boją się angażować w konstruktywne debaty, wierzą w innych, w sukces i rozwój. Podczas gdy pesymistycznie podchodzący do życia członek zespołu zakłada, że właściwie wszyscy robią wszystko źle lub nie wiedzą co robią, optymista widzi to w odwrotny sposób.

Jeśli negatywne nastawienie pracowników jest problemem w firmie, warto pomyśleć o angażowaniu do pracy typy osobowości, które potrafią tak wpłynąć na psujące atmosferę ogniska, aby i w nich zaszczepić wartości firmy.

negatywna atmosfera2

Pełna transparentność

Pracownicy, którzy nie wiedzą, co planuje firma, nie czują się pewnie, węszą spisek “na zapleczu”. Aby zapobiec rodzeniu się spekulacji, negatywnego szemrania, zarząd powinien zadbać o absolutną przejrzystość w organizacji. Zamiast dopuszczać do szaleństw w wyobraźni zatrudnionych, lepiej utworzyć kanał informacyjny, który zapewni dopływ informacji do wszystkich komórek w firmie, pozwoli zrozumieć kierunki rozwoju, decyzje i intencje zarządu. Świetnym pomysłem jest udostępnienie pracownikom miejsca na zadawanie pytań dotyczących pracy firmy i odgórnych decyzji, na dzielenie się obawami i zastrzeżeniami. Odpowiednie zorganizowanie i opieka nad takim forum może przynieść korzyści w postaci studzenia niepotrzebnych emocji, frustracji, lęków wynikających z braku lub niedostatecznej informacji.

Innowacje bez ograniczeń

Umożliwienie pracownikowi realnego wpływu na zmiany w firmie jest świetną “gaśnicą” złych nastrojów. Umieszczenie narzędzi w rękach ludzi, dzięki którym mogą zmieniać lub zaproponować zmiany w miejscach, które wywołują ich frustracje. Podmiotowe traktowanie pracownika, pokazanie mu jego istotności w firmowym organizmie, korzystanie z jego potencjału – przyniesie rezultaty w postaci pozytywnego nastawienia do organizacji, a i ona może zyskać rozwiązania, na które z racji “punktu siedzenia” nie miałaby szans.

negatywna atmosfera5

No nie bądź taki poważny!

Innym sposobem na budowanie dobrej atmosfery w miejscu pracy jest zdejmowanie poważnej maski. Możliwość zabawy w miejscu pracy, dostosowanej do charakteru firmy, ilości pracowników, możliwości organizacyjnych, buduje pozytywną aurę, rozluźnia sztywne relacje, angażuje do pracy zespołowej. Czy to będzie piątkowa pizza, czy wspólne śniadania w pierwszy poniedziałek miesiąca, wyjścia na kręgle, prezenty-niespodzianki w okazji świąt – każdy sposób na rozluźnienie atmosfery może okazać się niezwykle pomocne w niwelowaniu słabych nastrojów, budowaniu zaufania wśród pracowników.

Podczas poszukiwań odpowiedzi na pytanie, co jest powodem negatywnego podejścia do pracy - pojawia się człowiek, który nie szuka rozwiązań. Zawsze widzi szklankę do połowy pustą, skupia się wyłącznie na problemach, zapominając o pracy nad zmianą. Niestety, psując wszystko wokół, zostawia pobojowisko, które muszą odbudowywać inni. Jeżeli w zespole trafia się taka osoba, warto mieć strategię radzenia sobie z jej niszczącą siłą. Dobry lider posiada moc do trzymania “marudy” w ryzach, przy jednoczesnym budowaniu zespołu optymistów. Czasami jednak osoba ta jest tak zatwardziała w swojej postawie, że mimo starań zespołu, lidera, jego wpływ jest wyjątkowo niekorzystny i trzeba się z nim pożegnać. Takie decyzje bywają trudne, jednak dla mogącego się rozwijać zgodnie z wartościami ustalonymi wcześniej zespołu i organizacji, są one jak najbardziej pożądane.

negatywna atmosfera1