5 rad, jak opanować stres przed prezentacją

Stres ma różne oblicza. Jako fizjologiczna reakcja organizmu chronił nas (i nadal w wielu przypadkach chroni) przed niebezpieczeństwem czyhającym w ciemnościach i podczas wypraw w nieznane. W czasach gdy polowania na mamuty to już przeszłość, dla wielu osób takim nieznanym, przerażającym terytorium są prezentacje. Widownia podczas publicznych wystąpień jawi nam się niczym stado tygrysów szablozębnych, […]

stres przed prezentacja5

Stres ma różne oblicza. Jako fizjologiczna reakcja organizmu chronił nas (i nadal w wielu przypadkach chroni) przed niebezpieczeństwem czyhającym w ciemnościach i podczas wypraw w nieznane. W czasach gdy polowania na mamuty to już przeszłość, dla wielu osób takim nieznanym, przerażającym terytorium są prezentacje. Widownia podczas publicznych wystąpień jawi nam się niczym stado tygrysów szablozębnych, a każda porażka (mniej lub bardziej realna) wyzwala w nas ogromne wyrzuty sumienia („trzeba się było lepiej przygotować”), skorelowane z wyrzutami kortyzolu i adrenaliny do krwi. O ile samego lęku przed wystąpieniami nie można się pozbyć całkowicie – należy go jednak racjonalizować i pracować nad zarządzaniem tym fizjologicznym odruchem – o tyle nad wieloma czynnikami, które mogą niepotrzebnie nas dodatkowo stresować, z pewnością warto panować.

#1 Upewnij się, czy masz prezentację

Po pierwsze sprawdź, czy masz przy sobie prezentację. Z mojej praktyki wynika, że zadziwiająco często niektórzy prelegenci boleśnie przekonują się o jej braku wtedy, kiedy jest już za późno. Czasem mają ją nawet ze sobą, ale okazuje się, że zapisali nie ten plik. Zalecam zawsze posiadać ze sobą prezentację wyeksportowaną do PDF na conajmniej dwóch nośnikach. Zawsze można też wysłać ją sobie na maila.

stres przed prezentacja1

#2 Sprawdź, jak wyświetla się twoja prezentacja

Drugim warunkiem jest sprawdzenie czy prezentacja dobrze wyświetla się nie tylko na naszym komputerze, ale także na tym, który będzie udostępniony na miejscu spotkania czy konferencji. Dlatego też zawsze eksportuję slajdy do PDF – mam pewnością, że fonty i grafika będą wyglądać tak jak chciałem, a nie tak jak los o tym zadecyduje. Dodatkowo warto wcześniej dowiedzieć się, gdzie będzie wyświetlana prezentacja. W jasnych pomieszczeniach lepiej sprawdzają się te bardziej kontrastowe.

#3 Przygotuj swój głos

Nie musisz chodzić na zajęcia z profesjonalnym specjalistą od trenowania głosu (chociaż to super sprawa), ale musisz pamiętać o kilku rzeczach, które warto zrobić w dniu samego wystąpienia. Pamiętaj, że podobnie jak my – głos musi się obudzić. Zasada jest taka, że niższe głosy budzą się dłużej. Co zrobić, aby delikatnie go wybudzić? Pod gorącym prysznicem mruczeć murmurando. Z początku na naturalnej wysokości kierując strumień powietrza na zęby. Potem można próbować różnych wysokości, kierując strumień na rezonatory czołowe i piersiowe. Na koniec każde mmmmm zakończ otwierając na różne samogłoski. Zacznij od U, bo jest najniższa, a skończ na najwyższej I. Staraj się przy tym jak najbardziej intensywnie używać mięśni twarzy!

Opera singer portraying Valkyrie opera singer portraying Valkyrie Wagner's Ring Cycle

#4 Przygotuj swoje ubranie

Nie tego samego dnia, a dzień wcześniej. Sprawdź nie tylko jak świetnie wyglądasz, ale także jak się czujesz mówiąc, chodząc i gestykulując. Sprawdź, czy wszystkie guziki są na miejscu, czy nigdzie nie ma plamy. No i jak zachowuje się ubranie, kiedy się w naturalny sposób odwracasz, czy podnosisz ramię.

#5 Napij się wody i idź do toalety

Napij się wody! Niegazowanej, w temperaturze pokojowej. Odpadają napoje gazowane (chyba, że chcesz uroczo bekać do mikrofonu), alkohol (chyba, że uznajesz, że ważniejsze jest twoje samopoczucie niż klarowny przekaz) i zbyt gorące napoje. Nie jedz orzechów, chipsów i czekolady, bo mogą podrażnić gardło i tchawicę. I koniecznie idź do toalety – dla spokoju!

stres przed prezentacja3

I pamiętaj, to tylko wystąpienie, nie operacja na otwartym sercu. DASZ RADĘ!