5 pytań, dzięki którym poznasz kandydata bez przesłuchiwania go

Rozmowa kwalifikacyjna w partnerskim stylu

Wśród osób zajmujących się rekrutacją w firmach można zauważyć pewną postawę podczas rozmów z kandydatami na nowych pracowników: tak zwany styl “na przesłuchanie”. Być może stosującym “wojskowy” tryb podczas rozmów rekrutacyjnych wydaje się, że istotą takiego spotkania jest przyłapanie drugiej strony na błędzie, czyhanie na jego potknięcie, po którym pozostaje krzyknąć z miną pełną dzikiej satysfakcji: “A tu cię […]

przesłuchanie6

Wśród osób zajmujących się rekrutacją w firmach można zauważyć pewną postawę podczas rozmów z kandydatami na nowych pracowników: tak zwany styl “na przesłuchanie”. Być może stosującym “wojskowy” tryb podczas rozmów rekrutacyjnych wydaje się, że istotą takiego spotkania jest przyłapanie drugiej strony na błędzie, czyhanie na jego potknięcie, po którym pozostaje krzyknąć z miną pełną dzikiej satysfakcji: “A tu cię mam!”.

przesłuchanie3

Tymczasem interview oparty na dystansie i odczuwalnie nierównej relacji nie będzie tak efektywny, jak partnerska rozmowa, z której czerpać mogą obie strony. Czas dojrzeć do zmian i zauważyć, że rekrutacja, której podstawą jest dialog jest jedyną szansą na odkrycie prawdziwej twarzy i osobowości kandydata.

Jej sekret tkwi w rodzaju zadawanych pytań

Nie chodzi tu o filozoficzne pytania “o niczym”, bo z ich pomocą rozmowa kwalifikacyjna rzeczywiście „niczym” się zakończy. Chodzi o pytania, które pozwolą człowiekowi wyrazić swoje opinie, pokazać osobowość. Pytania, które poprowadzą rozmowę tak, aby wyłonił się z niej obraz człowieka, jakim kandydat jest na co dzień, a nie spiętego pod obstrzałem pytań rekruta, nerwowo szukającego “jedynej właściwej” odpowiedzi, która go ocali.

Oto 5 przykładów pytania, które prowadzi do wartościowej odpowiedzi:

#1 Jaki był najciekawszy, najbardziej wartościowy moment w pana poprzedniej pracy?

Zamiast zadawać wyświechtane pytania na temat mocnych (albo, o zgrozo, słabych!) stron kandydata, sprowokuj go do opowieści na temat tego, co i dzięki czemu osiągnął w poprzedniej pracy. Może opowie o wielkim sukcesie w obliczu przeciwności, może o wyjątkowej wartości systemu, w jakim pracował. Z jego słów możesz wywnioskować czy ceni wartość pracy zespołowej, czy może koncentruje się tylko na swoich zasługach. Czy wspomina konkretne cele i wymierne efekty, czy mówi ogólnikami? Takie pytanie to nie tylko świetny sposób na narysowanie pierwszego obrazu kandydata, ale i na rozpoczęcie rozmowy i nakierowanie jej w takim kierunku, w którym twój rozmówca, mając szansę na pochwalenie się swoimi sukcesami, poczuje się pewniej i swobodniej.

#2 Jaki biznes chciałby pan rozkręcić, gdyby właśnie dziś dostał pan taką szansę?

Świetny zastępnik mocno zużytego pytania: “Gdzie widzisz siebie za 5 lat?”. Kandydaci często odpowiadają na nie, że chcieliby być w twojej firmie i wspierać jej rozwój, gdy tymczasem w głowie kołacze się prawdziwa, choć niewygodna do wyrażenia na rozmowie kwalifikacyjnej myśl: “Zostanę tutaj tak długo, aż nie trafi mi się coś lepszego”.

Prosząc o opowieść o wizji firmy marzeń, poznajesz cele, aspiracje, poziom kreatywności kandydata. Czy jest podekscytowany i zaangażowany ta historią? – to prawdopodobnie pasjonat swojej branży, dobrze rokuje do pracy przy nowych projektach.

140828_FF_AInterview2

#3 Proszę opowiedzieć o sobie coś, czego nie znajdziemy w pana CV

Zamiast pytać o ogólny opis osoby, zapytaj o szczegóły, ciekawostki z jego życia, na które nie było miejsca w oficjalnym resume. Może odkryjesz drugą stronę tego człowieka – z ekstremalnymi pasjami, ciekawą historią, która go ukształtowała, wyjątkowymi umiejętnościami, które stanowią wartość nie do przecenienia?

Ktoś, kto spędził pół życia w podróży, prawdopodobnie nie będzie miał problemu z częstymi wyjazdami, a siedzenie przy biurku może go nużyć. Ktoś, kto po godzinach prowadzi amatorski teatr dla młodzieży, z pewnością świetnie sobie radzi jako lider grupy, a przy tym jest osobą kreatywną, potrafiącą połączyć życie zawodowe z wymagającą zaangażowania pasją.

#4 Czy są jakieś kwestie, do których chciałby pan wrócić?

Wiele rozmów kwalifikacyjnych kończy się pytaniem “Czy może chciałby pan coś dodać?”. Z doświadczenia osób rekrutujących wynika, że większość osób wykorzystuje ten czas na ponowne przedstawienie swoich atutów: wykształcenia, doświadczenia, ścieżki zawodowej.

Tymczasem pytając kandydata czy chciałby uzupełnić, a może zmienić zdanie na którąś z wcześniej poruszanych kwestii, dajesz mu szansę, aby nie tylko poprawił swój wizerunek, ale i przyznał się do błędu – co jest równie cenne. Osoba, która potrafi wypunktować swoje potknięcia i wykorzystać szansę na ich poprawę – to dobry zestaw zachowań, przyznasz?

Pytanie to daje jeszcze jeden bonus: pozostawia w kandydacie poczucie, że powiedział wszystko tak jak chciał, że nawet jeśli się potknął, podniósł się równie szybko, a do tego dano mu na to szansę! Dobre samopoczucie po wyjściu z interview buduje również pozytywny obraz firmy na rynku pracy.

Have a seat--interrogation room

#5 Ma pan jakieś pytania do mnie?

To standardowe pytanie musi pojawić się w rozmowie. Warto wykorzystać je do odkrycia rzeczywistego poziomu tak wszechobecnej w CV kreatywności: czy kandydat przygotował się podręcznikowo do rozmowy i zada przewidywalne (nudne) pytanie, czy może jest ciekawym, bystrym obserwatorem, szybko kojarzącym fakty z rozmowy i zada pytanie, które cię zaskoczy i będzie tematem do jeszcze chwili konwersacji?

Tym pytaniem dajesz również do zrozumienia, ja cenna jest opinia, zdanie kandydata, co ma pozytywny wpływ na employer branding twojej firmy.

Jeżeli rekrutacja w firmie to twoja „działka”, koniecznie przeczytaj, o czym powinieneś pamiętać, rekrutując ludzi do swojego zespołu.