3 komunikaty, których dobry lider powinien unikać

Bądź pewien, że mówisz właściwe słowa we właściwym czasie

Komunikacja powinna być jednym z kluczowych zadań każdego lidera. Niestety, rozglądając się po typowych firmach, takich “zza rogu”, okazuje się, że tak naprawdę niewielu szefów jest w tym naprawdę dobrych, a spora część nawet nie zawraca sobie głowy skutecznym komunikowaniem się z pracownikami. Jedni są zbyt zajęci, inni po prostu używają nieodpowiednich słów w nieodpowiednim […]

komunikacja szef4

Komunikacja powinna być jednym z kluczowych zadań każdego lidera. Niestety, rozglądając się po typowych firmach, takich “zza rogu”, okazuje się, że tak naprawdę niewielu szefów jest w tym naprawdę dobrych, a spora część nawet nie zawraca sobie głowy skutecznym komunikowaniem się z pracownikami. Jedni są zbyt zajęci, inni po prostu używają nieodpowiednich słów w nieodpowiednim czasie lub komunikują mało przejrzyście i szczerze. I są jeszcze tacy, którzy po prostu robią to źle.

 komunikacja szef blog

Tymczasem jest kilka rzeczy, których dobry lider nie powinien mówić. Nigdy. Jeżeli więc szefujesz jakiemuś zespołowi, zrewiduj swój słownik i pozbądź się trzech toksycznych typów konstrukcji.

Ja

Przecież wiesz, że twój los, jako lidera, zależy od zespołu. Jeśli pracujący dla ciebie ludzie nie zrobią swojej ‘roboty’ dobrze, ty również nie będziesz mógł pochwalić się wynikami. Warto docenić swoich podwładnych i podkreślić ich rolę w sukcesie. Stawanie w świetle jupiterów jako jedyny autor i siła sprawcza wykonanego zadania szybko zniechęci pracujących dla ciebie ludzi. Mówiąc: “ Nie mogę uwierzyć, że udało mi się zrealizować ten projekt”, “To dzięki mnie wszystko tak gładko poszło”, “Jestem z siebie niezwykle dumny” – uderzasz w zespół. To najszybszy sposób na ucięcie zaangażowania, pasji i ducha teamu. Podobnie działa umywanie rąk i zwalanie winy na innych w obliczu porażki: “Starałem się jak mogłem, niestety zespół nawalił na całej linii”.

Pamiętaj również, aby unikać komunikatów typu: “To nie moja sprawa”, “Nie obchodzi mnie to”, “Nie mam czasu”, “Nie mogę” – to nie jest słownik lidera.

komunikacja szef5

 

Nie interesuje mnie, co sądzisz o tym pomyśle, masz go zrealizować!

Dobry lider nigdy nie zignoruje uwag, ostrzeżeń czy wątpliwości ludzi, którzy dla niego pracują. Zatrudniając specjalistów do swojego zespołu, powinien poważnie wziąć pod uwagę, że w wielu kwestiach wiedzą więcej niż on. Kompetencje członków zespołu to ich niewątpliwa wartość, ignorowanie tego faktu przez szefa jest jak wyrzucanie diamentów do śmieci. Inną kwestią jest brak poszanowania dla etycznych lub prawnych przeszkód, dla których dany pracownik nie jest w stanie wykonać powierzonego zadania. Dobry lider znajdzie sposób, aby jego pracownik czuł się w pełni komfortowo podczas pracy. Dalekie jest mu nieetyczne postępowanie, nawet jeśli oznaczać to będzie nagięcie procedur organizacji, a może i straty. To człowiek jest dla niego najważniejszy.

komunikacja szef3

Dlaczego ty nigdy nie zrobisz tego dobrze?

Jeżeli chcesz sprawić, żeby człowiek, do którego kierujesz tego typu komunikat poczuł się samotnym odmieńcem, “czarną owcą” w zespole – jesteś na dobrej drodze. Pamiętaj jednak, że nie jest to jednak droga, po której kroczą wielcy liderzy. Zamiast otwartego procesu komunikacji, wywołujesz chęć wykonania odruchu obronnego, a więc spięcia, nieporozumienia czy nawet impasu. Dobry przywódca nie komentuje potknięć podwładnego stwierdzeniem, które nic do sprawy nie wnosi i w zasadzie jest tylko “komentarzem dla komentarza”. Dobry przywódca dąży do rozwiązania problemu, szukając go wraz ze swoim zespołem. Kieruje troskę i zainteresowanie ku “poszkodowanemu”: “Jak możemy ci pomóc?”, “Jak myślisz, gdzie tkwi problem?”.

—–

Jeżeli interesuje Cię temat komunikacji, koniecznie zajrzyj tutaj i przeczytaj o barierach, które utrudniają nam komunikowanie się oraz o różnicach w komunikowaniu się kobiet i mężczyzn.