13 typów pracownika szkodliwego

Plotkarz, narzekacz, anty-entuzjasta. Jak wyśledzić pracownika, który może zaszkodzić twojej firmie

W każdym zespole trafia się osoba, której cechy charakteru, styl działania w jakiś sposób nie zazębiają się z resztą grupy, z zasadami panującymi w firmie i pomysłem na jej rozwój. Osoba, której, mówiąc krótko, po prostu nie powinno tam być. Czasem wystarczy rozejrzeć się po biurze, by wyłapać osobowości, których obecność nie tylko nie wpływa […]

13 cech6

W każdym zespole trafia się osoba, której cechy charakteru, styl działania w jakiś sposób nie zazębiają się z resztą grupy, z zasadami panującymi w firmie i pomysłem na jej rozwój. Osoba, której, mówiąc krótko, po prostu nie powinno tam być. Czasem wystarczy rozejrzeć się po biurze, by wyłapać osobowości, których obecność nie tylko nie wpływa na rozwój firmy, ale też może poważnie jej szkodzić.

Jak uniknąć pracowników, którzy nie tylko nie wnoszą wartości, lecz wręcz podgryzają budowaną latami konstrukcję firmy? Jak namierzyć termita wśród bezcennych mrówek?

13 cech5

Być może lista 13 typów osobowości, cech niezaangażowanego pracownika okaże się pomocna podczas weryfikowania zarówno nowych, jak i zasiedziałych członków zespołu:

1. Narzekacz

W czasie krótkiej, nawet kilkuminutowej rozmowy z nim usłyszysz wiązankę skarg, pęczek wyrazów niezadowolenia i garść pomruków dezaprobaty. Narzekacz marudzi bez względu na sytuację, po prostu nic w firmie nie jest dla niego wystarczająco dobre.

2. Plotkarz

Spotkasz go w korytarzu, przy automacie z kawą, w palarni. Zawsze ma do powiedzenia coś ważnego, o czym “wie niewielu”, a kwestie wypowiada scenicznym szeptem, ze spojrzeniem tajnego agenta. Burzy morale i dezintegruje zespół. Jego plotki tworzą kliki i wewnętrzne podziały w grupie.

13 cech2

3. Mitoman

Niebezpieczna odmiana plotkarza. Wymyśla i rozprzestrzenia historie, które mogą poważnie zaszkodzić zespołowi i firmie.

4. Anty-entuzjasta

W chwili pojawienia się nowego projektu czy zadania nie oczekujcie od niego zachwytu, o błysku w oku nie wspominając. Wszystko wykonuje z pewnego rodzaju znudzeniem i nutą obojętności.

13 cech4

5. Poszukujący wymówek

Ten nigdy nie bierze odpowiedzialności za swoje czyny, zawsze znajdzie wymówkę, wskaże winnego zastanej sytuacji. Wykręci się od odpowiedzialności nawet za projekt, który prowadził.

6. Niepomagacz

Fatalny członek zespołu. Nic nie widzi, nic nie słyszy. Proszony o pomoc “umywa ręce”, stroni od wycieczek nawet tylko niewiele poza granice swoich obowiązków. Wymawia się brakiem kompetencji.

7. Samotny żeglaż

Niezalezność być może nie brzmi jak wada, lecz bywa nią, gdy pracownik nastawiony jest jedynie na pracę samotniczą. Tymczasem firma potrzebuje pracy zespołowej, żeby się rozwijać.

13 cech9

8. Nie-dorastasz-mi-do-pięt

Traktujący siebie w kategoriach wszystkowiedzącego guru, który z wielką łaską dzieli się swą wszechogarniającą wiedzą. Zachowuje się, jakby był za dobry/mądry/błyskotliwy na cokolwiek powiesz. Uważaj, czy rzeczywiście chcesz zabierać jego cenny czas.

9. Nieodpowiedzialny

Spóźnialski, zawala terminy, łamie zasady, nie dotrzymuje obietnic… Kiepsko rokuje dla firmy, nie wtopi się w zespół, bo opóźnia jego pracę, zmusza innych do wykonywania jego zadań.

13 cech

10. Pokaż-mi-co-mam-robić

Podczas gdy pracownik z inicjatywą sam wyszukuje kolejne punkty do pracy, znajduje odpowiedzi na pytania, idzie do przodu, ten będzie czekał na końcu “sznureczka”, aż wskażesz mu palcem, czym i jak ma się zająć teraz.

11. Nie-mam-pytań

Jeśli nie pytasz, nie jesteś ciekawy – nie rozwijasz się. Pracownik, który nie zadaje pytań nie uczy się niczego nowego.

13 cech3

12. Bujający w obłokach

Dobry pracownik potrafi skupić się, pozostać w gotowości w chwili, która tego wymaga. Łatwo rozpraszający się członek zespołu, nie potrafi utrzymać uwagi przy zadaniu, rozstraja i przedłuża jego pracę.

13. Konserwa

To osoba, która doszła do pewnego momentu w swoim rozwoju i twierdzi, że dalej już iść nie musi. Tymczasem brak pracy nad sobą, swoimi kompetencjami, brak poszukiwania nowych talentów i rozwijania tych odnalezionych sprawia, że jako członek zespołu przestaje nadążać za resztą i traci wspólny język z “elastyczną” częścią grupy.

h